[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ROCZNA ANALIZA PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ W GRUPIE
5-LATKÓW „MUCHOMORY” ZA ROK SZKOLNY 2005/2006.
W roku szkolnym 2005/2006 oddział 5-latków liczył 25 dzieci, w tym 13 dziewczynek i 12 chłopców. Głównym celem naszej pracy był wszechstronny rozwój osobowości dzieci, zdolności i potencjału tkwiącego w nich. Odnosząc się do realizacji wniosków podjętych po analizie w I semestrze preferowałyśmy te metody nauczania i wychowania, które sprzyjają rozwojowi zdolności poznawczych, kształtowaniu zdolności obserwacji oraz samodzielnego myślenia. Rezultat naszej pracy z tą grupą uzależniony był od dobrej znajomości dziecka, czyli prawdziwej diagnozy. Dzieci miały możliwość stawać się samodzielne i samodzielnie działać oraz podczas tych działań otrzymywać od nas życzliwą pomoc. Wybierały proponowany im materiał zgodnie z zasadą stopniowania trudności. Swobodny wybór miejsca, czynności i materiałów do pracy umożliwiał podejmowanie własnych, samodzielnych decyzji. Bardzo dużą uwagę zwracałyśmy na pracę indywidualną z dzieckiem, podczas której próbowałyśmy niwelować wady wymowy, kształcić prawidłowe myślenie, sprawność graficzną, czy po prostu prowadzić swobodne dyskusje, z których potem wyciągałyśmy wnioski i diagnozowałyśmy dziecko. Równolegle do pracy indywidualnej prowadziłyśmy prace w grupach, np. ćwiczenia ciszy, zabawy z piosenką i muzyką, zapoznawanie z literaturą dla dzieci, wprowadzanie wierszyków i analizowanie ich treści, zabawy dydaktyczne, tematyczne itp. Zgodnie z podstawą programową działałyśmy w pięciu obszarach edukacyjnych interpretując treści programowe wg potrzeb i zainteresowań dzieci oraz ich możliwości.
W pierwszym półroczu prowadziłyśmy wiele zabaw i zajęć mających na celu zintegrowanie dzieci, uczących współdziałania, współodpowiedzialności, doprowadzania zaczętych działań do końca, wytworzenie miłej, przyjaznej dziecku atmosfery. Ponadto kładłyśmy szczególny nacisk na doskonalenie samoobsługi, przestrzegania ustalonych norm i zasad, wdrażania do słuchania czytanych głośno bajek i legend, ćwiczeń narządów mowy. Tradycją stało się codzienne, popołudniowe czytanie bajek. Dzieci uczyły się oceniać postępowanie bohaterów literackich, kolegów oraz własne. Uczyły się cierpliwego oczekiwania na swoją kolej, szanowania cudzej pracy, wspólnego mienia, przestrzegania ładu i porządku w grupie, odpowiedniego zachowania się przy stole. Stopniowo wprowadzane elementy sojuszu metod pozwoliły dzieciom poznać globalnie, graficzne obrazy wyrazów. W wydzielonym w grupie kąciku do czytania, w którym znajdowały się wykonane karty czytelnicze, obrazki z podpisami, książki z serii: „Słoneczna Biblioteka”, dzieci bawiąc się dobierały odpowiednie wyrazy i zdania do obrazków, przedmiotów i ilustracji, a następnie samodzielnie je czytały. Wykorzystywałyśmy książki do czytania globalnego z serii: „Słoneczna biblioteka”, dzieci czytają globalnie niektóre książki. Dzieci wykonały samodzielnie album pt.: „Iława nasze miasto” wycinały obrazki, widokówki, naklejały odpowiednie wyrazy i zdania. Systematycznie prowadzona była kronika grupowa, którą dzieci bardzo chętnie oglądały i wracały do doświadczeń i mile przeżytych chwil w przedszkolu.
Przeprowadzono wiele zabaw dydaktycznych i ruchowych z wizytówkami i krzesełkami:
· Tablica obecności;
· Rozsypanka;
· Wiatraczek;
· Rozdajemy wizytówki,
· Zabawa w kole;
· Król i królowa;
· Szukamy swojego krzesełka;
· Krzesełka w kole;
· Składanie swojego imienia wg wzoru, itp.
Po przeprowadzeniu szeregu zabaw z wizytówkami mogę stwierdzić, że wszystkie dzieci znają swoje imiona i innych kolegów, najwięcej problemów ma.............. i....................., dzieci te, odznaczały się niższą frekwencją niż pozostałe. P..... bardzo często chorowała, a O. ma problemy z przychodzeniem do przedszkola. Po rozmowie z mamą stwierdziłam, ze chłopiec lubi przebywać sam w domu, sam bawi się, unika większej grupy ludzi. Mama pracuje w domu, więc chłopiec wie, że może być z nią. Zaproponowałam mamie, żeby udała się z dzieckiem do psychologa, gdyż takie zachowanie budzi we mnie strach o chłopca, ale mama podziękowała, stwierdziła, że może wyrośnie. Muszę zaznaczyć, ze dziecko to miało wielkie problemy z adaptacją w grupie dzieci 3-letnich, dopiero po wykorzystaniu różnych metod, zaproponowałam, żeby chłopca odprowadzał do przedszkola ojciec, wtedy skończyły się problemy.
W celu uatrakcyjnienia zabaw i rozwijania mowy, myślenia i wyobraźni w drugim półroczu utworzyłyśmy dodatkowe kąciki zabaw oraz kąciki regionalne zgodne z przerabianą tematyką, w których to założeniu i wykonaniu brały czynny udział dzieci: „Zakładamy zielony ogródek”, „Kącik wielkanocny”, „Apteka”, „Kącik książki” z wykonanymi przez dzieci książkami, książkami prywatnymi dzieci oraz wypożyczonymi z biblioteki, „Kącik przyrody”, „Kącik pogody”, „Kartka z kalendarza - kalendarz urodzinowy” oraz „Kącik narodowy”.
W naszej grupie jest jedno dziecko, które czyta książeczki dla dzieci - .....................starałyśmy się rozwijać jej umiejętności, dostarczałyśmy sukcesywnie materiałów do rozwijania analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, czytania prostych tekstów.
Dzieciom mającym łatwość wymowy i chęć opowiadania i wystawiania bajek dawana była możliwość przedstawień według własnych pomysłów, a także powierzano większe role w inscenizacjach:............................., Dzieci te potrafią samodzielnie śpiewać piosenki i recytować wierszyki, prowadzić dialogi w parach. Podsuwałyśmy im obrazki o interesującej dzieci tematyce, przy których miały możliwość wypowiedzi, złożenia obrazka z części, bądź odnalezienia ukrytych szczegółów. Dzieci uzdolnione muzycznie:..........................., ćwiczyły słuch poprzez wystukiwanie trudniejszych rytmów, grę na instrumentach, rozpoznawanie odgłosów, taniec i śpiew solo, odgadywanie piosenek po usłyszanej melodii oraz uczestniczyły w zajęciach z tańca towarzyskiego. W grupie naszej 13 dzieci było zainteresowanych nauka języka angielskiego, były to zajęcia płatne. Dzieciom zainteresowanym tematyką przyrodniczą dostarczałyśmy ciekawych książek i albumów:................ Dzieci sprawne manualnie wycinały nożyczkami nie tylko po linii prostej, ale również po narysowanych konturach przedstawiających konkretne przedmioty: .......................Oprócz dzieci zdolnych w grupie są dzieci, które potrzebują pomocy i wsparcia ze strony nauczycielek, są to: ........................., która nie potrafi prawidłowo trzymać przyborów do pisania. Dziewczynka radzi sobie jak może, jej prace są dość bogate, ale jest bardzo uparta, nie chce korzystać z naszych wskazówek oraz nakładki na przybór. Kacper i Mateusz są dziećmi, które, odznaczają się obniżoną sprawnością manualną, więc były systematycznie zachęcane do rysowania, malowania, wycinania, lepienia, wydzierania. Materiały plastyczne były dostępne w ciągu całego dnia pobytu w przedszkolu, w „Kąciku plastycznym” każdy ich wysiłek mimo, że często niewielki był nagradzany pochwałą. Chłopcy zrobili duży krok do przodu w tej dziedzinie, najważniejsze, że pokonali niechęć do tego typu zadań. Przeprowadziłyśmy również bardzo dużo zabaw i zajęć mających na celu rozróżnianie prawej i lewej strony. Jest jeszcze 6 dzieci, które mają wątpliwości związane z prawidłowym nazywaniem i rozróżnianiem kierunków: ....................pozostałe dzieci prawidłowo odróżniają prawą i lewą stronę.
W ciągu całego roku realizowałyśmy zadania zawarte w planie działania przedszkola w obrębie dwóch priorytetów. W ramach I priorytetu t.j. „Tworzenie sytuacji proekologicznych wyzwalających postawę twórczą dzieci w ochronie środowiska naturalnego” dzieci osiągnęły kryteria sukcesu poprzez różne sposoby realizacji:
· Odbyły wycieczkę do wydziału Ochrony Środowiska oraz wycieczki do różnych środowisk przyrodniczych w różnych porach roku: pole, las, łąka, jezioro, działki ogrodnicze.
· Wzbogacały kąciki przyrody gromadząc dary natury w różnych porach roku, tworzyły kukiełki z różnych darów eksponując je na wystawkach przedszkolnych.
· Prowadziły obserwacje przyrodnicze aktualizując „Kalendarz przyrody”.
· Uczestniczyły w cyklu zajęć poświęconych przyrodzie i zależnościom w przyrodzie: „Od nasionka do owocu”, „Od cebulki do kwiatka”, słuchały różnych ciekawostek o przyrodzie i zależnościach z różnych encyklopedii dla dzieci.
· W okresie zimy dokarmiały ptaki pokarmem ususzonym i zgromadzonym jesienią.
· Brały aktywny udział w „ Czyste jeziora i rzeki”, w oczyszczaniu terenu do lasu.
· Brały aktywny udział w zagospodarowywaniu terenu wokół przedszkola, sadziły wyhodowane w grupie kwiatki: niecierpki i aksamitki oraz w sadzeniu krzewów ozdobnych: forsycji i bzu; wiedzą, że nie należy zrywać i niszczyć roślin.
· W swojej grupie przedszkolnej opiekowały się rybkami, miały wprowadzone dyżury, o których nie zapominały.
· Uczestniczyły w akcji pomocy zwierzętom ze schroniska dla zwierząt, w akcji zbiórki surowców wtórnych, wiedzą dlaczego należy segregować śmieci.
· Uczestniczyły w różnorodnych doświadczeniach, badaniach: określały różne stany skupienia wody, badały właściwości węgla, soli, wykonały masę solną; prowadziły eksperyment „Co pływa, co tonie”, prowadziły eksperyment z czystą i brudną wodą, filtrowały brudną wodę, sadziły nasionka fasoli w różnych rodzajach gleb oraz w różnych warunkach np. w ciemności, porównywały rozwój gałęzi w sali przedszkolnej i na dworze, wykonywały pomiar zanieczyszczenia powietrza w sali i za oknem, poprzez obserwacje wysuwały trafne wnioski.
· Brały udział w konkurach plastycznych organizowanych przez Iławskie Centrum kultury i Sportu: „ Wiosna”, „Pszczoła w środowisku i w życiu człowieka”.
W ramach II priorytetu t.j. „Zaspokajanie potrzeb i rozwijanie możliwości intelektualnych dzieci jako wykładnik przestrzegania praw dziecka przy współpracy rodziców i środowiska lokalnego” dzieci osiągnęły kryteria sukcesu poprzez różne sposoby realizacji:
· W ramach zapoznania dzieci i przestrzegania zasad zdrowego stylu życia dzieci wykonały sałatkę owocową, na którą zaproszeni byli rodzice.
o Dzieci uczestniczyły również w wycieczkach mających na celu promowanie zdrowej żywności: w gospodarstwie agroturystycznym, w sklepie owocowo-warzywnym oraz na działkach ogrodowych.
o Kwasiły kapustę, z której później wykonały surówkę do obiadu.
o Odbyło się również zajęcie warsztatowe na temat „Drzewko zdrowia”.
o Uczestniczyły w wycieczce do gabinetu stomatologicznego oraz do apteki.
· Wspólnie układały kodeks grupowy, mający na celu uniknięcie problemów wynikających ze współżycia w grupie, zapoznane zostały z ich prawami i obowiązkami.
· Grupa nasza wykonywała różnego rodzaju ozdoby Bożonarodzeniowe na kiermasz.
· Dzieci brały udział w uroczystościach przedszkolnych :Mikołaj, Bal karnawałowy, powitanie Wiosny, teatrzykach proponowanych przez różnych artystów.
· Utożsamiały się z naszym przedszkolem poprzez kibicowanie dzieciom występującym w środowisku lokalnym.
· Wystawiały jasełka na terenie przedszkola i w Kościele św. Brata Alberta.
· Poznały tradycje związane z Andrzejkami, Bożym Narodzeniem; Wielkanocą, dzieci poznały zwyczaje, które są cenną wartością dla naszego narodu i najbliższego otoczenia.
· Uczestniczyły w konferencji z policjantem z Komendy Rejonowej w Iławie oraz w spotkaniu ze strażakami z państwowej Straży Pożarnej.
· Uczestniczyły w koncercie dzieci ze Szkoły Muzycznej oraz koncertach Filharmonii Olsztyńskiej.
· Uczestniczyły w Festynie rodzinnym.
· W ramach zaciekawienia bliższym i dalszym środowiskiem dzieci:
o Zapoznały się z symbolami narodowymi i iławskimi.
o Poznały Holandię oraz ciekawostki związane z tym krajem, symbolami narodowymi nowo poznanego państwa, miały możliwość wykazania się zdobyta wiedzą w konkursie grupowym oraz w konkursach organizowanych w amfiteatrze iławskim.
o Uczestniczyły w wycieczce do Olsztyna, na której miały możliwość zabawy w „Małpim gaju”, były w teatrze lalek na spektaklu „Dobra czarownica” oraz poznały przedszkole w Olsztynie.
o Zwiedziły iławskie zabytki i nowe budowle, na wycieczkę tę udały się autobusem komunikacji miejskiej, samodzielnie kasowały bilety.
o Wykonały album poświęcony Iławie oraz wykonały prace plastyczne promujące nasze miasto na temat „Uroki naszego miasta”.
o Pływały statkiem Ilavia po Jezioraku. Zwiedzanie różnorodnych miejsc w najbliższym otoczeniu dziecka pozwoliło na poznanie pracy ludzi, wzbogacanie słownictwa dziecka oraz na kształcenie umiejętności zachowania się w miejscach użyteczności społecznej.
W ciągu całego roku współpraca z rodzicami układała nam się wspaniale, wszystkie zadanie i formy realizacji zaplanowane w planie „Współpracy z rodzicami” zostały wykonane. Rodzice bardzo aktywnie włączyli się w życie przedszkola. Ci, bardziej aktywni otrzymali podziękowania ze strony Dyrekcji i grona pedagogicznego, zostali włączeni w poczet „przyjaciół przedszkola”. Dzięki nim nasza sala była wyposażona w różnego rodzaju zabawki, układanki, książki, kolorowanki, kwiaty, firanki itp.
Wnioski do dalszej pracy:
1. Doskonalenie mowy poprzez umożliwianie wszelkich form wypowiedzi i ćwiczeń narządów mowy (wykorzystanie udostępnionych przez rodziców opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej).
2. Prowadzenie pracy z dziećmi mającymi umiejętności niezupełnie rozwinięte w różnych zakresach, wynikłymi z wewnątrzgrupowego mierzenia jakości. Są to: ...............
3. Szczególną uwagą objąć O............ (poprzez stosowanie zabaw kształtujących odporność emocjonalną) i jego mamę (przedstawić jej zagrożenia związane z niedostosowaniem społecznym dziecka).
Dnia 21 czerwiec 2006r. Opracowała:
1
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
- Strona pocz±tkowa
- Żydzi - Andrzej Żbikowski - pełna historia, israel, Historia, Żydzi - różne wydawnictwa
- (ebook - german) Deutsche Sprache - Wortschatz (woerter die gibt es h!!!), NIEMIECKI - Nauka Języka, deutsch-download,różne przydatne i ciekawe materiały,polecam
- Łydka Waldemar - Przywództwo wojskowe 2014r, 002-06A WOJSKO POLSKIE RÓŻNE DOKUMENTY
- Franciszek Karpiński - Żale Sarmaty nad grobem Zygmunta Augusta ostatniego polskiego króla z domu Jagiełłów, Literatura - różne
- Św. Tomasz z Akwinu - Summa Theologiae - Traktat o Bogu - Kwestie 1-5, Filozofia, teksty różne
- Łopatowska Agnieszka - Coelho złapany w sieć na temat piractwa [artykuĹ‚], ►E-BOOK, ✿ Różne
- Żuchowski Henryk Ryszard - Słownik savoir vivre'u dla pana', Do poczytania, Poradniki różne
- św. Franciszek - nie jestem godzien, DUCHOWE WZMOCNIENIE, Różne Różniste, groch z kapustą
- Juliusz Słowacki - Poema. Pięć pierwszych pieśni, Literatura - różne
- Bedier Joseph - Dzieje Tristana i Izoldy, Literatura - różne
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- darkenrahl.keep.pl