[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Hanna Olechnowicz
Multimedialne komunikowanie siÄ­
z maÿym dzieckiem
Punktem wyjĻcia jest relacja czþowieka z jego zmysþami.
Sir Yehudi Menuhin
KaŇdy narzĢd, kaŇdy aparat psychofizyczny, a zatem kaŇdy ze zmysþw
skoro istnieje Î áchceÑ dziaþaę. Oczy poszukujĢ doznaı ksztaþtw i barw, uszy
dŅwiħkw, skra potrzebuje doznaı dotykowych. Racjonalne ákarmienieÑ ma-
þego dziecka bodŅcami zmysþowymi wymaga przestrzegania pewnych zasad.
1.
Wszystkie modalnoĻci zmysþowe, jakimi dziecko dysponuje, powinny
dziaþaę.
2.
Konieczne jest, by dziecko mogþo kojarzyę bodŅce co najmniej dwch mo-
dalnoĻci Î jednĢ z nich jest z reguþy dotyk. Wielozmysþowe poznawanie
rzeczywistoĻci jest warunkiem wytworzenia siħ myĻlenia abstrakcyjnego.
3.
IntensywnoĻę doznaı musi byę optymalna, tj. dziecko nie moŇe byę nara-
Ňone ani na deprywacjħ sensorycznĢ, ani na przeciĢŇenie. Dziecko rodzi siħ
z genetycznie zakodowanymi umiejħtnoĻciami regulowania dopþywu bodŅ-
cw. Gdy ich za maþo Î poszukuje ich, gdy za wiele Î zasypia lub wyþĢcza
siħ. W wieku niemowlħcym (ale takŇe i pŅniej) regulowanie dopþywu
bodÅ…cw i utrzymywanie go w optymalnym nasileniu wymaga pomocy do-
rosþych, gþwnie matki. Ona odczytuje sygnaþy dziecka mwiĢce o gþodzie
doznaı lub przeciĢŇeniu i udostħpnia mu doznania dla jego dobrostanu ko-
rzystne.
4.
Matka kontaktujĢc siħ z dzieckiem poprzez rŇne modalnoĻci bĢdŅ udo-
stħpniajĢc mu poŇĢdane bodŅce zawsze nasyca je treĻciĢ uczuciowĢ, ktrĢ
dziecko przejmuje. odpowiada to psychoanalitycznemu pojħciu kateksji Î
obsadzania emocjami przedmiotw i ludzi. Dziħki temu Ļwiat doznaı
dziecka ma dla niego z n a c z e n i e . Do niektrych doznaı dĢŇy Î innych
unika. Z czasem na tej podstawie ksztaþtuje siħ uczuciowoĻę wyŇsza:
uczucia zintegrowane z pojħciami, dostħpne samowiedzy, uczucia, ktre
moŇemy juŇ w duŇej mierze kontrolowaę. Uczucia wyŇsze zadecydujĢ o
zdolnoĻci do harmonijnego wspþŇycia spoþecznego i o peþnym rozwoju
osobowoĻci.
5.
Potrzeby czynnoĻciowe narzĢdw zmysþowych dziecka ujawniajĢ siħ w
okreĻlonej kolejnoĻci: po urodzeniu do dziecka docierajĢ gþwnie (choę
ÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽ
Rewalidacja nr 1/1997
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
48
bynajmniej nie wyþĢcznie) doznania zmysþw bliskich Î dotyku, zmysþu
rwnowagi, wħchu i smaku, a takŇe czucia ruchw wþasnego ciaþa. Z cza-
sem akcent przesuwa siħ w kierunku przewagi wraŇliwoĻci zmysþw dale-
konoĻnych Î sþuchu i wzroku Î ale potrzeba doznaı zmysþw bliskich nig-
dy nie zanika.
W pracy klinicznej z maþym dzieckiem, lub dzieckiem upoĻledzonym, znaj-
dujĢcym siħ na porwnywalnym poziomie rozwoju przydatna jest ocena reper-
tuaru doznaı dostħpnych dziecku poprzez rŇne modalnoĻci. Omwiħ tu nie-
ktre z nich, mogĢce pomc terapeucie w niewartoĻciujĢcej ocenie stanu
maþego dziecka, jakoĻci wiħzi z rodzicami a takŇe monitorowaniu swego po-
stħpowania terapeutycznego. RŇnorodnoĻę doznaı jest tak wielka, Ňe wyczer-
pujĢcy ich opis jest zadaniem nierealnym. Wymieniħ tu wiħc arbitralnie wybra-
ne bodŅce, ktre majĢ szczeglne znaczenie kliniczne.
Zmysþ rwnowagi
Dziecko doznaje koþysania juŇ w þonie matki i dþugo jeszcze koþysanie jest
dla niego Ņrdþem ukojenia. Starsze poszukuje doznaı bardziej zbliŇonych do
wstrzĢsw: skacze, fika kozioþki itp.
Dotyk
Doznania dotykowe sĢ tak bogate i jakoĻciowo zrŇnicowane, Ňe wþaĻciwie
moŇna by mwię o wielu submodalnoĻciach dotykowych.
G þ a s k a n i e
Rodzice instynktownie majĢ potrzebħ gþaskania niemowlħcia po caþym
ciele, pieszczenia go. Zwierzħta wylizujĢ lub iskajĢ swoje maþe. Jak dalece
niemowlħ takich doznaı potrzebuje, ĻwiadczĢ obserwacje Ren Spitza: matka
brzydziþa siħ swego dziecka, unikaþa dotykania go. Dziecko zareagowaþo egze-
mĢ, ktra ustĢpiþa, gdy zmieniþa siħ postawa matki.
ý a s k o t a n i e
Pobudza ono dziecko do Ļmiechu. Wedþug Wallona, þaskotanie pobudza
silnie sferħ wegetatywnĢ, jednoczeĻnie wyþĢczajĢc przeŇycia Ļwiadome i zain-
teresowanie Ļwiatem zewnħtrznym. Jest to zwyczajowy sposb rozbawiania
dzieci, jeĻli nie jest przedawkowane, bo wtedy doprowadza do reakcji frene-
tycznych, przeciĢŇajĢcych.
D o z n a n i a s f e r e r o g e n n yc h
Zarwno ssanie, jak dotykanie narzĢdw pþciowych peþniĢ rolħ
ápocieszycieliÑ, a zarazem sygnaþu, Ňe dziecko czuje siħ chore lub uczuciowo
nie zaspokojone.
D o t yk i n t e r a k c yj n y
ÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽ
Rewalidacja nr 1/1997
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
49
To pierwsza forma ksztaþtowania integracji doznaı od wiħcej niŇ jednego
zmysþu. Niemowlħ dotyka piersi, doznajĢc jednoczeĻnie wraŇeı wħchowych,
smakowych, temperatury. PŅniej w podobny sposb poznaje twarz, wþosy,
ħce matki. Szczeglna role odgrywajĢ zetkniħcia rĢk dziecka i matki. StĢd
zwyczajowo utrwalone zabawy Î ásroczka kaszkħ warzyþaÑ i wiele innych.
P r z yw i e r a n i e
Dziecko przytulone do matki czuje siħ bezpiecznie, ona zaĻ doznaje poczu-
cia speþnienia. Ale przytulenie do dorosþego to coĻ wiħcej. Wiele wskazuje na
to, Ňe w takim kontakcie nastħpuje psychologiczne utoŇsamienie siħ dziecka z
opiekunem. UkazujĢ to dwie serie fotografii, przedstawiajĢce starsze niemow-
lħta na rħkach matki i ojca (Fot. 1 Î 6 i 1 Î 7). Dzieci i rodzice nie patrzĢ na swoje twa-
rze, ale na kaŇdym zdjħciu wyraz twarzy dziecka jest identyczny jak wyraz
twarzy rodzica. Na niektrych zdjħciach rodzice coĻ mwiĢ, ale na kilku
wyraŅnie milczĢ. A mimo to dzieci jakoĻ odczytujĢ i naĻladujĢ ich mimikħ.
Jakimi drogami dokonuje siħ to utoŇsamienie uczuciowe? Poprzez czucie bicia
serca, rytmu oddechu, zmiany zapachu, temperatury ciaþa? Î nieprħdko znaj-
dziemy odpowiedÅ… na to pytanie. Ale jedno jest pewne: dziecko doznaje wtedy
wraŇeı od wielu zmysþw jednoczeĻnie, a dziħki temu, Ňe czuje siħ bezpieczne,
jest w stanie w peþni je przeŇyę i integrowaę te doznania wielozmysþowe.
D o t yk r Ģ k m a t k i
Ruchy rodzica podczas pielħgnacji mogĢ byę þagodne, miħkkie, przekazu-
jĢce uczucie czuþoĻci Î ale teŇ mogĢ byę szarpiĢce, nerwowe, budzĢce niepo-
kj, a nawet lħk. dzieci bezbþħdnie odczytujĢ takie komunikaty, takŇe wtedy,
gdy dorosþy nie jest Ļwiadomy tego, jak siħ porusza. Dotyk rĢk matki moŇe koię
bl Î matka instynktownie przykþada dþoı do bolĢcego miejsca, gdy trzeba,
lekko masuje. Ale rħka matki moŇe teŇ sprawiaę bl.
D o t yk a n i e p a l c a m i Î n a r z ħ d z i e p o z n a w a n i a
Maþe niemowlħ kaŇdĢ rzecz obmacuje palcami i zarazem wargami. Na tym po-
ziomie jest to juŇ integrowanie doznaı pþynĢcych od dwch submodalnoĻci.
Integrowanie wraŇeı dotykowych i wzrokowych jest wyczerpujĢco opisane w
literaturze psychologicznej na temat poznawania rzeczy. Rzadziej pamiħtamy o
tym, Ňe takŇe ludzi poznaje dziecko przechodzĢc przez stadium þĢczenia wraŇeı
dotykowych ze wzrokowymi. Dopiero pÅ…niej rozpoznajemy bliskich tylko wzro-
kowo.
D o z n a n i a d o t yk o w e w n ħ t r z a j a m y u s t n e j
Urozmaicona konsystencja potraw jest istotna dla rozwoju dziecka. Odgry-
zanie, przesuwanie jħzykiem, Ňucie Î to naturalne przygotowanie aparatu arty-
kulacyjnego. Chrupanie jest odczuwane jako samoistna przyjemnoĻę. Przypo-
mnienie o tym jest potrzebne, gdyŇ rodzice czħsto uþatwiajĢ sobie karmienie
zbyt dþugo podajĢc dzieciom pokarm zmiksowany.
ÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽ
Rewalidacja nr 1/1997
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
50
Wibracja
Doznania wibracji byþy stosowane jako bodziec wzmacniajĢcy w terapii
behawioralnej dzieci autystycznych. Oto wypowiedÅ… niewidomej dziewczynki,
ktra trzymaþa rħkħ na pudle grajĢcych skrzypiec: áteraz muzyka pþynie mi
prosto do sercaÑ.
Czucie ruchw i pozycji ciaþa
Dziecko potrzebuje urozmaiconych doznaı kinestetytcznych. Obraca siħ z
plecw na brzuch, raczkuje, potem biega, skacze, huĻta siħ, pŅniej uprawia
sporty. Diagnoza jego sytuacji wychowawczej powinna obejmowaę stopieı
urozmaicenia jego aktywnoĻci ruchowej.
Rytm
Rytm jest dla nas jakby nakazem. Komendy wojskowe sĢ zawsze zrytymi-
zowane, zaĻ kojĢcy rytm koþysanek sprawia, Ňe nastħpuje uspokojenie. JuŇ w
okresie noworodkowym dziaþa ánakazÑ rytmu: krzywa natħŇenia i rytmu gþosu
matki pokrywa siħ z krzywĢ natħŇenia ruchw dziecka. Wsplne doznania
rytmiczne wzmacniajĢ wiħzy miħdzyludzkie. Tak np. w dawnych czasach pary
dobieraþy siħ na balach, poddajĢc siħ wsplnemu rytmowi taıca. TakŇe wiħŅ
dziecka i rodzicw jest podbudowywana wsplnymi zabawami rytmicznymi,
rymowankami dzieciħcymi i wsplnymi taıcami.
Wħch
Znaczenie doznaı wħchowych to jedno z najbardziej zaniedbanych wĢt-
kw psychologii rozwojowej. Tymczasem to zapach pozwala niemowlħciu
rozpoznaę matkħ, zanim jeszcze umie wzrokowo identyfikowaę jej twarz.
Ubranie nasycone zapachem matki lub ojca wywiera bardzo silny wpþyw na
nastrj dziecka Î takŇe starszego. Dzieci upoĻledzone umysþowo skupiajĢ siħ
lepiej na rozpoznawaniu zapachw niŇ wtedy, gdy bodŅce sĢ wzrokowe.
Dzieci autystyczne z reguþy wĢchajĢ wszystko, co biorĢ do rħki. Jednak w literaturze
nie znalazþam Ňadnego fachowego opracowania na ten temat. Wnikliwe opisy
doznaı wħchowych znajdujemy tylko w etiologii Î albo w literaturze piħknej.
Multimodalne doznania podczas manipulowania
Tzw. zabawki ksztaþcĢce to najczħĻciej konstrukcje z tworzyw twardych.
Dziecko otrzymuje jednak wiħcej ápokarm dla rozwojuÑ, gdy tworzywem dla
jego dþoni sĢ Ňywe owoce, jarzyny, piasek, woda. Wykorzystuje to znana me-
toda Felicji Affolter.
ZnaczĢce doznania sþuchowe
ÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽ
Rewalidacja nr 1/1997
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
51
dziecko przyjmuje i áprzetrawiaÑ tylko te dŅwiħki, ktre majĢ dla niego
znaczenie. Inne budzĢ jego lħk. NiedosþyszĢce reagujĢ na wiele dŅwiħkw zaty-
kaniem uszu. Objaw ten ustħpuje, gdy umiejĢ juŇ wykorzystywaę resztki sþu-
chu. Podobnie reagujĢ dzieci autystyczne. Autyzm nie pozwala im na wychwy-
cenie znaczenia dŅwiħkw. U wielu zachowana jest przy pozornej gþuchocie
reaktywnoĻę atawistyczna: reagujĢ np. na miauczenie kota, dŅwiħk ssania. Mat-
ki na ogþ mwiĢ do dzieci tak, by ich wypowiedzi miaþy znaczenie, byþy zro-
zumiaþe. Istnieje zwyczajowo utrwalony sposb mwienia do maþych dzieci Î
bardzo ekspresyjny, w krtkich zdaniach. CzħstĢ przyczyna trudnoĻci kontaktu
z dzieęmi jest mwienie monotonnym stylem áwykþadowymÑ, bez zrozumia-
þych dla dziecka akcentw uczuciowych. Niektrzy rodzice przeciĢŇajĢ dziecko
nadmiarem mwienia, w przekonaniu, Ňe im wiħcej do niego mwię, tym lepiej
bħdzie siħ rozwijaþo.
M e l o d i a m o w y
Czħsto rodzice mwiĢ do dziecka tylko po to, by daę mu odczuę swojĢ bli-
skoĻę i czuþoĻę. Rozwiniħciem tej formy sĢ koþysanki.
O k r z yk i
Emocjonalne okrzyki sĢ przez dzieci rozumiane wczeĻniej niŇ zdania, a
przy tym dynamizujĢ przeŇycia dziecka w kontakcie z rodzicami. SĢ to teŇ
pierwsze dŅwiħki, jakie dziecko umie naĻladowaę.
M o w a z d r a d z a j Ģ c a n a s t r o j e d o r o s þ yc h
Dzieci bezbþħdnie odczytujĢ treĻę emocjonalnĢ mowy: serdecznoĻę, ale teŇ
gniew, irytacjħ, nawet wtedy gdy wymawiane sþowa mwiĢ o miþoĻci do dziecka.
K s z t a þ t o w a n i e r yt m u i p r o z o d i i j ħ z yk a o j c z ys t e g o
Rozpoczyna siħ to zapewne juŇ w þonie matki. PŅniej dziecko teŇ sþyszy
rytm i intonacje wþaĻciwe jħzykowi ojczystemu. Dwulatek doskonali tħ wiedzħ
bawiĢc siħ áwþasnym jħzykiemÑ pozbawionym znaczenia sþownikowego, kon-
centrujĢc siħ na melodii mowy i jej rytmie.
Wzrok
Doznania wzrokowe czþowieka to temat nie do wyczerpania. Przypomnħ
tylko kilka wĢtkw majĢcych szczeglne znaczenie dla wychowania dziecka
maþego, a takŇe upoĻledzonego lub autystycznego.
D o z n a n i a w z r o k o w e k o n t r o l o w a n e p r z e z d o t yk
Pierwsze doznania wzrokowe niemowlħcia to plamy, ktrym moŇe nadaę
znaczenie dopiero wtedy, gdy sprawdzi dotykiem, Ňe widziany przedmiot
jest rzeczywisty i jakie sĢ jego wþaĻciwoĻci. Dotyczy to zarwno przedmiotw,
jak i ludzi Î piersi i twarzy matki. Gdy nastĢpi integracja doznaı dotykowych i
wzrokowych, dziecku wystarczy juŇ sam widok twarzy lub rzeczy. Pokazywa-
ÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽÃŽ
Rewalidacja nr 1/1997
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl