[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WIADOME SNY EROTYCZNECopyright Š Adam Bytof, 1997Większoć ludzi wychowanych w kulturze europejskiej, postrzega erotyzm i życie seksualne w opozycji wobec rozwoju duchowego. Kocioły i wyznania chrzecijańskie dominujšce w Europie, uważajš, że ta sfera naszego życia bywa często przeszkodš w życiu duchowym, postrzegajš one celibat jako bardziej duchowy sposób życia. Najbardziej liberalni przedstawiciele kociołów twierdzš, że duchowoć i seks pozostajš w dosyć lunym zwišzku. Nie spotkałem się jeszcze do tej pory z sytuacjš, w której jakikolwiek przedstawiciel Kocioła twierdził, że seks może stać się motorem rozwoju wiadomoci człowieka. I nie jest to przekonanie charakteryzujšce jedynie wyznania chrzecijańskie, podobnie uważa większoć przedstawicieli tradycyjnych religii na całym wiecie. Jeżeli jednak uwiadomimy sobie, że większoć religii w toku swojego historycznego rozwoju odeszło od nauczania swoich założycieli i z poczštkowo duchowej drogi rozwoju przekształciły się w instytucje kontroli społecznej, nie powinno to nikogo dziwić. Najłatwiej przecież manipulować ludmi poprzez wzbudzanie w nich poczucia winy (dysponujšc jednoczenie rodkami na jej odpuszczenie np. słynny handel odpustami w Europie), a poczucie winy, które objęłoby odpowiedniš większoć ludzi, najłatwiej z kolei zbudować poprzez uczynienie z seksu czego grzesznego, brudnego, gorszego niż celibat, w którym żyjš ci lepsi i bardziej więci.A jednak wród religii Wschodu możemy spotkać się również z odmiennš postawš wobec seksu. Zamiast bojaliwego wypierania i tłumienia naturalnego przecież popędu seksualnego spotykamy się tam z akceptacjš i próbami wykorzystania energii ciała do rozwoju wiadomoci. Mam tu na myli przede wszystkim tantryczne i taoistyczne formy jogi. Mircea Eliade, jeden z najwybitniejszych religioznawców i ekspertów w dziedzinie jogi, tantry i szamanizmu napisał, że w tantrycznej sadhanie (drodze duchowego rozwoju) serce i seks służš za rodki do osišgnięcia transcendencji.Jeden z najważniejszych tekstów więtych buddyjskiej tantry Kalaczakratantra opowiada jak pewien król poprosił Buddę o jogę zdolnš uratować ludzi w naszym wieku ciemnoci (Kalijudze). Wtedy Budda objawił mu, że kosmos znajduje się w ciele człowieka, wyjanił mu znaczenie seksu i nauczył go, jak opanowywać rytmy czasowe przez zdyscyplinowanie oddechu i wyrwać się z niewoli czasu.Jednš z najważniejszych cech tantry jest afirmacja znaczenia ludzkiego ciała w rozwoju duchowym. To włanie pod wpływem idei tantrycznych rozwinęła się Hatha-joga, jedna z najbardziej znanych form jogi. Afirmujšc znaczenie ciała tantra zintegrowała praktykę duchowš i seks. Maithuna, czyli akt seksualny w tantryzmie, jest metodš regulacji przepływu prany (energii życiowej) w ciele subtelnym, oraz praktykš osišgania najwyższego zjednoczenia z podstawš bytu. Podobne próby integracji praktyki medytacyjnej, życia duchowego i seksu możemy spotkać w tradycji taoistycznej oraz w niektórych tradycjach europejskich (np. magicznych i okultystycznych).Niewštpliwie należy stwierdzić, że problem integracji seksualnoci z duchowociš jest jedym z najwczeniejszych problemów w rozwoju praktyki medytacyjnej. Według jogi, obudzona podczas inicjacji energia Kundalini wznosi się z pierwszej czakry Muladhara, leżšcej u podstawy kręgosłupa i wznosi się wzwyż do drugiej czakry Swadhistana w okolicy pępka, która odpowiedzialna jest za przepływ energii seksualnej w ciele człowieka. Dopiero po uporzšdkowaniu i zharmonizowaniu przepływu energii w tej czakrze Kundalini może wznieć się wyżej. Innymi słowy, bez przepracowania i rozwišzania problemu seksu i zintegrowania go z medytacjš nie może być mowy o dalszym rozwoju.Postrzegajšc z tej perspektywy praktykę oneironautycznš nie powinien dziwić nas fakt, że bardzo wielu oneironautów ma dowiadczenia erotyczne w wiadomych snach i to już na samym poczštku praktyki. Niewiadomoć sama podsuwa im dowiadczenia seksualne, starajšc się w ten sposób otworzyć wiadomoć na seks i jego głębokie znaczenie duchowe.Seks podczas wiadomego snu może być również rodzajem autopsychoterapii w problemach seksualnych typu: impotencja czy oziębłoć. Duża częć tego typu problemów wynika z tłumienia i wypierania emocji zwišzanych z popędem seksualnym ze wiadomoci. Sprzyja temu rygorystyczne wychowanie, pewien typ religijnoci, czy negatywne dowiadczenia z przeszłoci. Człowiek traci wtedy kontakt z własnš seksualnociš. W wiadomym nie, gdzie władza wiadomoci nie jest tak absolutna, energie te mogš być przez osobowoć ponownie odkryte i zintegrowane. Wielu oneironautów mówi o niezwykle silnych dowiadczeniach erotycznych, wspominajš oni o totalnych i kosmicznych orgazmach, które przeżyli w snach wiadomych. Oto jeden z opisów tego typu przeżyć:Widzę obraz mapy wiata. Kontynenty sš kolorowo namalowne na powierzchni wyglšdajšcej jak szkło ze wiatłem umieszczonym z tyłu. Cała mapa jest przeroczysta i ma kształt prostokšta. Uwiadamiam sobie, że nie jest to aktualna mapa wiata, ponieważ niektóre lšdy wydajš się odmienne, a inne sš trochę zniekształcone. Wpatruję się nieprzerwanie w ten obraz, zbliżajšc się do niego coraz bardziej. Teraz uwiadamiam sobie, że nię.Nagle czuję niezwykłe podniecenie seksualne. Wiem, że muszę szukać satysfakcji seksualnej, zanim zdołam zrobić cokolwiek innego. Mam pełnš wiadomoć, że nię, unoszę się na plecach po bezkresnym niebie. Wtedy pojawia się wielki błękitny penis! Ma około trzech stóp długoci i jednej stepy gruboci. Pojawia się "znikšd", bez towarzyszšcego mu ciała. Przyjmuję go w siebie i wkrótce dochodzę do potężnego orgazmu. Porywa mnie pęd i powód uczuć biegnšcych przez moje całe ciało. Moc wszystkich tych ogarniajšcych mnie uczuć przechodzi wszelkie wyobrażenia. Uzmysławiam sobie, że nigdy wczeniej nie miałam tak potężnego orgazmu. Ogrom odczuć seksualnych jest tak wielki, że się budzę. Po chwili zasypiam znowu majšc nadzieję, że ponownie wejdę w ten sen, ale nie jestem w stanie tego uczynić. (relacja ze snu Sharon z ksišżki Kennetha Kelzera "Słońce i Cień".)Wiadomo, że w ogóle dowiadczenie wiadomego snu jest bardzo cile zwišzane z dowiadczeniami ekstatycznymi. Dowiadczanie ekstazy (albo jakby napisał Abraham Maslow przeżycia szczytowego) w wiadomym nie jest czym naturalnym i dosyć często spotykanym. Ekstaza ta może mieć różny charakter, może to być ekstaza estetyczna (np. odwiedzanie niezwykle pięknych miejsc, które nie istniejš w wiecie fizycznym), ekstaza religijna (np. spotkania ze więtymi, Chrystusem, czy przeżycie zjednoczenia z Boskš wiadomociš), może to być również ekstaza erotyczna czy seksualna.Przeżycia tego typu wzbogacajš naszš wiadomoć, otwierajš nas na nowe dowiadczenia i powodujš zharmonizowanie energii w naszych ciałach. Dzięki nim możemy czerpać więcej przyjemnoci, radoci i energii, być po prostu bardziej szczęliwymi. A wszyscy chyba wiedzš o tym, że poczucie szczęcia ma ogromny wpływ na jakoć życia, a nawet na system odpornociowy organizmu.Badania nad wiadomymi snami erotycznymi trwajš od kilku lat, a ich wyniki sš niezwykle ciekawe. Otórz okazało się, że podczas erotycznego snu wiadomego ciało oneironauty wykazuje zmiany fizjologiczne charakterystyczne dla przeżyć seksualnych na jawie, z wyjštkiem dwóch cech. Mianowicie serce oneironautów biło poczas takiego snu bardzo spokojnie (podczas aktu seksualnego na jawie czynnoć serca ulega przyspieszeniu), a u mężczyzn bardzo rzadko w czasie orgazmu dochodziło do ejakulacji. Niezwykle rzadko zdarzajš się mokre wiadome sny erotyczne. Jest to bardzo interesujšce, szczególnie gdy przypomnimy sobie taoistyczne i tantryczne formy jogi, gdzie umiejętnoć przeżywania orgazmu bez towarzyszšcego mu wytrysku nasienia jest jednš z najważniejszych praktyk.Przeżycie wolnoci charakteryzujšce większoć wiadomych snów pozwala na dowiadczenie wolnoci również w sferze seksualnej. Wiele osób dopiero w wiadomym nie uwiadamia sobie i realizuje najbardziej ukryte fantazje seksualne, osišgajšc w ten sposób głębokš satysfakcję i zadowolenie, co z kolei ma bardzo pozytywny wpływ na podniesienie jakoci dowiadczeń erotycznych również na jawie. Prowokowanie wiadomych snów erotycznych ma poza tym duże znaczenie w rozwijaniu umiejętnoci wywoływania zjawiska wiadomego nienia w ogóle. Praca nad uzyskiwaniem wiadomego snu jest grš z własnš podwiadomociš, która ma przecież ogromny wpływ na tworzenie snów. A podwiadomoć z kolei chętniej współpracuje ze wiadomociš, gdy w grę wchodzi dowiadczenie przyjemnoci. Dlatego też namawiam, szczególnie poczštkujšcych oneironautów, by szli w swoich ćwiczeniach za własnš podwiadomociš, która przecież zna już najlepszš drogę do wiadomego nienia.Adam BytofAdam Bytof jest znanym nauczycielem oneironautyki, prezesem Polskiego Klubu Oneironautycznego, autorem wielu artykułów i ksišżki pt. ONEIRONAUTYKA Sztuka wiadomego Snu (Warszawa 1996). Prowadzi, cieszšce się coraz większym powodzeniem, oneironautyczne Kursy Podstawowe dla poczštkujšcych w kilku największych polskich miastach oraz Korespondencyjny Kurs Oneironautyki. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl