[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Angielski
rodziców
dla
Przewodnik metodyczny
deDOMO – nowatorska metoda
nauki języka angielskiego w domu
EDUKACJA jako gra domowa
MOTYWACJA poprzez sukces
INTERAKCJA dwujęzyczna rodzic – dziecko
                                                                                                                                                                                                   G
rzegorz
Ś
piewak
Angielski
rodziców
dla
przewodnik metodyczny
3
Konsultacja językowa:
dr Barry Keane
Redaktor serii:
Marek Jannasz
Korekta:
Paweł Pokora
Projekt okładki serii:
Marcin Rojek
,
2arts
Ilustracja na okładce:
Magdalena Wójcik
Projekt makiety i opracowanie graiczne:
Karol Perepłyś
,
Studio 27
Ilustracje:
Magdalena Wójcik
Inicjatywa edukacyjna
deDOMO
Koncepcja metodyczna i nadzór merytoryczny:
dr Grzegorz Śpiewak
Koncepcja wydawnicza i koordynacja projektu:
Marek Jannasz
Mój Tata uwielbia bawić się ze swoimi wnukami.
Zapytałem go kiedyś, jak to się dzieje,
że nigdy mu się to nie nuży.
Odpowiedział:
Bo wiesz, synku, kiedy patrzę na dziecko,
to tak jakbym patrzył na fale w morzu.
Każda fala jest taka sama,
i każda jest inna.
© Copyright by deDOMO Educaion sp. j., Warszawa 2010
www.dedomo.pl
Nikt tego ani trafniej, ani piękniej nie ujął.
ISBN 978-83-62671-07-6
Książkę tę dedykuję moim Rodzicom,
z miłością i wdzięcznością.
– najstarszy syn
Skład i łamanie:
Studio 27
Druk i oprawa:
Pozkal
6
deDOMO
7
Spis treści
Podziękowania
.................................................
4
Wstęp Jak to „Angielski dla rodziców”…?
.........................
9
Część 3
SUKCES deDOMO
.....................................
79
Część 1
MOTYWACJA deDOMO
................................
11
Rozdział 21
Słów cięcie-gięcie…
...................................
80
Rozdział 1
Angielski poza domem – czyli: w czym (był) problem
.......
12
Rozdział 22
Krewni i znajomi królika
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
83
Rozdział 2
To co, szkoła w domu?
................................
15
Rozdział 23
Duplo, lego czy bionicle?
..............................
86
Rozdział 3
Dom *
rulez
*
.........................................
18
Rozdział 24
Język sezonowy
......................................
89
Rozdział 4
Mówisz i masz!
.......................................
20
Rozdział 25
Domowy tempomat
..................................
92
Rozdział 5
Wszystko gra!
........................................
23
Rozdział 26
Domowa edukacja inansowa
..........................
95
Rozdział 6
Angielski przy okazji
..................................
27
Rozdział 27
W domu z bratem i siostrą
.............................
99
Rozdział 7
Okazja czyni mistrza!
.................................
29
Rozdział 28
Jak zmierzyć język
...................................
104
Rozdział 8
Język jak rower czy jak fortepian…?
.....................
31
Rozdział 29
Radość kluczem – czyli ostatnie słowo od autora
.........
110
Rozdział 9
Pierwsze kroki z deDOMO
.............................
34
Rozdział 10
Marchewka XXL
......................................
37
deDOMOwy niezbędnik frazowy dla dziecka
........................
112
deDOMOwy niezbędnik frazowy dla Mamy i Taty
...................
114
Część 2
JĘZYK deDOMO
......................................
41
deDOMOwe FAQs – czyli o co często pytają Mama i Tata
.............
116
Rozdział 11
Yes, we can!
.........................................
42
Szczęśliwa siódemka, czyli deDOMOwe zasady naczelne
..............
118
Rozdział 12
Domowa trans-akcja
..................................
46
dr Jacek Pyżalski
deDOMO okiem pedagoga
.......................................
120
Rozdział 13
Domowa układanka z klocków
..........................
49
Rozdział 14
Klocki gramatyczne dla dziecka
.........................
52
dr Magdalena Szpotowicz
O przyswajaniu języka angielskiego w deDOMO
....................
122
Rozdział 15
Klocki gramatyczne dla Mamy i Taty
.....................
56
Rozdział 16
Klocki leksykalne: krótki przegląd
.......................
59
dr Barry Keane
deDOMO okiem naive speakera
.................................
124
Rozdział 17
Klocki leksykalne w akcji
...............................
64
O autorze
....................................................
126
Rozdział 18
Domowa wymowa
...................................
68
Patronat Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji dla projektu
„Angielski dla rodziców”
........................................
127
Rozdział 19
Wymowa priorytetowa
................................
71
Rozdział 20
Hurra – błąd!
........................................
75
deDOMO
www.angielskidlarodzicow.pl
 deDOMO
13
Angielski poza domem
– czyli: w czym (był) problem?
Na kolejnych stronach naszego przewodnika odpowiemy na wszystkie powyższe
pytania. Póki co spójrzmy ponownie na tytuł tego rozdziału. Wybór słów jest w nim
nieprzypadkowy: problemy z nauką angielskiego, które tak nas, rodziców, frustrują,
mają jedno wspólne źródło. Otóż tradycyjna nauka języka obcego odbywa się
poza
domem
, w warunkach szkolnych.
Przewodnik, którego lekturę właśnie Droga Mamo i Drogi Tato rozpoczynacie,
napisał Rodzic taki jak Wy. Nie wierzycie? Sprawdźcie sami! Ciekawe, czy ostatnio
nurtowały Was pytania w rodzaju:
I nie chodzi tu wcale o siedzenie w twardych ławkach, lecz o fundamentalny fakt:

Czy to wina nauczycieli, że moje dziecko, mimo że ma angielski w szkole
i chodzi na dodatkowe konwersacje prywatnie, nie potrafi przy stole poprosić
o sok czy widelec, nie umie podziękować albo zapytać o coś po angielsku?
Szkoła to nie drugi dom!

Dlaczego moje dziecko nie potrafi przy kolacji porozmawiać ze znajomymi
native’ami? A tak by było miło pokazać im, że inwestujemy w naszym domu
w naukę języków…
Wbrew hasłu, które większość z nas
pamięta z własnej szkolnej
przeszłości, szkoła to naprawdę
nie
drugi dom! W tym przynajmniej
sensie, że ławki, tablica, korytarz
i stołówka nie tworzą
kontekstu
,
w którym spontanicznie i naturalnie
może zachodzić komunikacja
domowa
– tu się nie siedzi przy rodzinnym stole,
jedząc śniadanie, tu się nie sprząta swojego
pokoju, nie wynosi śmieci, nie wybiera bluzki na
imprezkę i nie szuka skarpetek przed wyjściem
z domu, nie mówi się też dobranoc, przytulając głowę do
poduszki. Teoretycznie można takie sytuacje w szkole
imitować i ćwiczyć potrzebne w nich struktury językowe,
ale zawsze będzie w tym element sztuczności
i umowności. Poza tym - co równie ważne – można
je ćwiczyć co najwyżej kilka razy w tygodniu,
w dodatku w grupie co najmniej kilkunastu
rówieśników. Mówiąc wprost:
nauczyciel nie jest niczemu winien,
gdyż język komunikacji domowej ma
sens i odpowiednią częstotliwość tylko
w domu!

Dlaczego ono tak mało pamięta z lekcji języka angielskiego – i w szkole,
i na lekcjach prywatnych? Może nauczyciele robią coś jednak bardzo nie tak,
a ja tylko marnuję czas i pieniądze?

Czy ja, mimo że i tak płacę za lekcje języka, powinnam/powinienem znaleźć
czas i ćwiczyć z dzieckiem systematycznie, powtarzać słówka i reguły
gramatyczne kilka razy w tygodniu?

A może pójść na całość i po prostu zacząć mówić w domu tylko po angielsku?
A widzicie?
Rodzice są podobni przynajmniej pod jednym względem. Zrobiliby wszystko dla
swoich dzieci, a jeśli widzą, że coś, na przykład nauka języka obcego, idzie nie tak,
jakby sobie wymarzyli, najchętniej sami wzięliby sprawy w swoje ręce. Tu jednak
pojawiają się kolejne natrętne pytania:

Jak ja sam/sama w ogóle mogę dziecku
pomóc w nauce języka
? A może tylko
przeszkadzam
nauczycielowi?

I co jeśli sam mówię z błędami gramatycznymi, a mój akcent daleki jest
od wymowy Królowej Elżbiety II? Czy dziecko nie nauczy się tych błędów ode
mnie? A skoro tak, to może lepiej już będzie polegać na szkole…
deDOMO
www.angielskidlarodzicow.pl
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl