[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->4Flash i PHP. Tworzenie systemu e-commerceRozdziaä 4. Projekt .......................................................................................... 97Wzorzec projektowy MVC ............................................................................................. 97Budowa frameworka .............................................................................................. 98Dziaáanie frameworka .......................................................................................... 100Funkcje frameworka ............................................................................................ 107Zaáo enia projektu ........................................................................................................ 110Ogólne zaáo enia ................................................................................................. 110Projekt bazy danych ............................................................................................. 111Projekt kontrolerów, modeli oraz widoków ......................................................... 114Bezpiecze stwo ................................................................................................... 118Projekt interfejsu .................................................................................................. 119Rozdziaä 5. Tworzenie systemu ....................................................................... 125Przygotowanie bazy danych ......................................................................................... 125Wypeánienie przykáadowymi danymi .................................................................. 128Przygotowanie frameworka do pracy ........................................................................... 129Konfiguracja poá czenia z baz danych ............................................................... 129Programujemy front-end ............................................................................................... 130Katalog produktów .............................................................................................. 130Koszyk ................................................................................................................. 140Skáadanie zamówie ............................................................................................ 145Tworzymy interfejs we Flashu ..................................................................................... 150Katalog produktów .............................................................................................. 174Koszyk ................................................................................................................. 194Skáadanie zamówie ............................................................................................ 202Ostatnie szlify ...................................................................................................... 210Tworzymy panel administracyjny ................................................................................ 215Tworzymy menu panelu administracyjnego ........................................................ 218Obsáuga asortymentu ........................................................................................... 218Obsáuga zamówie ............................................................................................... 250Rozdziaä 6. Instalacja i obsäuga ...................................................................... 259Skorowidz .................................................................................... 263Rozdziaä 4.ProjektW poprzednich rozdziaáach przyjrzeli my si programistycznym aspektom á czeniaró nych technologii z ActionScript. Nadszedá czas na wykorzystanie tej wiedzyw praktyce. W kolejnych rozdziaáach postaramy si wykorzystaü zdobyt wiedz przytworzeniu prostego, lecz w peáni funkcjonalnego sklepu internetowego, czyli systemue-commerce. Naturalnie przed przyst pieniem do programowania musimy caáo ü zapro-jektowaü i omówiü. Faza projektowania jest pierwsz kluczow faz w tworzeniu jakie-gokolwiek oprogramowania, dlatego te warto po wi ciü kilka chwil, chwyciü dáugo-pis w dáo i wypisaü zaáo enia systemu oraz rozrysowaü szczegóáowo budow . Przedprzyst pieniem do projektowania systemu warto przeczytaü omówienie przygotowa-nego przeze mnie do tego celu frameworka. Jest to szkielet kontroleraMVC,czyliModel-View-Controller,oparty na j zyku PHP. Pozwoli on nam na stworzenie logicznej,hierarchicznej organizacji oprogramowania. Kolejnym krokiem b dzie omówieniemoduáów, z jakich skáadaá si b dzie system. W tym kroku zdecydujemy, jakie zadanieb dzie realizowaá PHP, a jakie ActionScript. Nast pnie zaprojektujemy baz danych,która b dzie przechowywaü dla nas informacje o produktach i zamówieniach. Je lio niczym nie zapomniaáem, to pod koniec tego rozdziaáu powiniene mieü w gáowieklarowny obraz tego, w jaki sposób program b dzie zbudowany i jak b dzie funkcjo-nowaá. Wytáumacz te zale no ci pomi dzy poszczególnymi funkcjami i moduáamisystemu. Zatem do dzieáa.Wzorzec projektowy MVCCzym jest wzorzec projektowy? Mo na powiedzieü, e s to pewne uniwersalne, wypra-cowane przez „pokolenia”, sprawdzone w praktyce rozwi zania problemów projekto-wych. Nie mo na powiedzieü, e s to konkretne funkcjonalne rozwi zania jakichzada czy problemów, lecz raczej jest to podwalina i szkielet, na którym takowe b dsi opieraü. Jak donosi moja ulubiona encyklopedia (Wiki oczywi cie), wzorzecMVC(ang.Model-View-Controller— Model-Widok-Kontroler) to „architektoniczny” wzo-rzec projektowy w informatyce, którego gáównym zaáo eniem jest wyodr bnienietrzech podstawowych komponentów aplikacji:98modelu danych,interfejsu u ytkownika,logiki sterowania1.Flash i PHP. Tworzenie systemu e-commerceDefinicja mo e nie mówi Ci wiele, ale ju spiesz z wyja nieniami. Wzorzec MVC sta-nowi niejako szkielet tworzonych aplikacji. Wyznacza logik organizacji kodu. Zmuszaprogramistów do czytelnej organizacji moduáów oprogramowania. Oddziela od siebieinterfejs u ytkownika, logik sterowania oraz dane. Rozwa my to na prozaicznymprzykáadzie sklepu. U ytkownik ko cowy wybiera produkt, operuj c w warstwie inter-fejsu. Przyciskaj c przyciski, wywoáuje funkcjekontrolera,czyli logiki sterowania.Kontrolerdecyduje, jakie operacje na danych przeprowadziü w zale no ci od dziaáau ytkownika. Nast pnie przekazuje zlecenia wykonania operacji na danych do odpowied-niegomodelu.Ten zwraca nieobrobiony wynik swoich operacji.Kontroleropraco-wuje wyniki dziaáa modelu i decyduje o kolejnym kroku, czyli np. wy wietla kolejnstron b d odpowiedni komunikat. Tak w skrócie wygl da sposób dziaáania wzorcaMVC. Na podstawie wzorców MVC powstaáo i wci powstaje wiele frameworków,czyli szkieletów wyposa onych w biblioteki i rozwi zania uáatwiaj ce i przy piesza-j ce programowanie. Przykáadem niech b d : CakePHP, Zend Framework czy Sym-fony. Mo na na ten temat dyskutowaü, jednak nie jestem fanem korzystania z ogól-nodost pnych rozwi za i o wiele bardziej ceni sobie te wáasne, opracowane w pocieczoáa, ulepszane przy tworzeniu kolejnych projektów. Dlatego wáa nie specjalnie napotrzeby naszego projektu przygotowaáem prosty framework, na którym b dziemytworzyü nasz system. Na pocz tek przyjrzymy si jego budowie. Nast pnie prze le-dzimy sposób dziaáania oraz poznamy jego funkcje.Budowa frameworkaFramework zbudowany jest z dwóch zasadniczych cz ci: j dra oraz samej aplikacji.J dro frameworka znajduje si w katalogucorei jest niezmienne, chyba e wprowadzamyniezb dne poprawki i unowocze nienia. Sama za aplikacji znajduje si w kataloguapp.Katalogcore:addons— przechowuje wszelkie dodatki, biblioteki;classes— przechowuje kluczowe dla dziaáania frameworka klasy,konstruktory i funkcje;includes— zawiera plikstartup.php.Katalogapp:controllers— kontrolery aplikacji;models— modele aplikacji;wiews— interfejs aplikacji;webroot —skryptyjs,grafika, stylecss,plikiFlash.1http://pl.wikipedia.org/wiki/MVCRozdziaä 4.iProjekt99Istotny jest równie plikindex.php,który zawiera podstawow konfiguracj — usta-wienia dost pu do bazy danych. J dro frameworka mo na z powodzeniem rozszerzaüo nowe funkcje poprzez jego edycj b d dodawanie nowych klas do kataloguaddons.Natomiast wszelkie pliki programu b dziemy umieszczaü w kataloguapp.Pliki zawie-raj ce logik aplikacji znajd si zatem w katalogucontrollers,a klasy modeli realizu-j ce dost p do danych — w katalogumodels.Pliki interfejsu, czyli dokumenty HTML(lecz zapisywane z rozszerzeniem php) zapisywaü b dziemy w kataloguviews.Wartoprzyjrzeü si temu katalogowi bli ej, gdy zostaá on podzielony na kilka logicznychcz ci:elements,layouts,pages,texts.W kataloguelementsumieszczaü b dziemy maáe, cz sto wyst puj ce i powtarzaj ce siw witrynie elementy typu koszyk, menu, boksy z newsami itp. Jest to doskonaáe miejscena przechowywanie elementów áadowanych przez Ajax.Kataloglayoutszawiera natomiast szablony witryny, czyli jej powtarzalny szkielet —szablon. Szablonem takim b dzie dokument HTML z nagáówkami, stopk , staáymi ele-mentami typu menu.W katalogupagesumieszczaü b dziemy poszczególne strony witryny. Jako e front-endnaszej aplikacji wykonany b dzie w technologii Flash, katalog ten posáu y nam gáówniedo przechowywania stron panelu administracyjnego.Katalogtextsprzechowuje pliki ze specyficznymi tekstami, gáównie komunikatówwitryny. Ka da wersja j zykowa witryny posiada osobny plik z list komunikatów.Zatem gdy u ytkownik zmieni j zyk witryny, system zaáaduje odpowiedni plik z táu-maczeniem i witryna zacznie komunikowaü si z nim w rodzimym j zyku.Je li ju jeste my przy wersjach j zykowych witryny, musz nadmieniü, i komuni-katy j zykowe to tylko maáy procent tekstów znajduj cych si w witrynie. Dlatego tew ka dym katalogu zviewsznajduje si osobny folder oznaczony skrótem j zykowymw postaci „pl”, „eng”, „de” itp. Dlatego po zmianie j zyka witryny system wczyta ade-kwatne elementy, szablony oraz strony.Zobaczmy jeszcze, co kryje si w folderzewebroot:css,files,img,js,upload,xml. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl