[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Maciej Karpiński I N I C J A C J E F I L O Z O F I C Z N E
|
2
Maciej Karpiński
INICJACJE FILOZOFICZNE
39 POSTULATÓW
Poznań 2009
www.e-bookowo.pl
 Maciej Karpiński I N I C J A C J E F I L O Z O F I C Z N E
|
3
© Copyright by Maciej Karpiński & e-bookowo 2010
ISBN 978-83-61184-93-5
Wydawca: Wydawnictwo internetowe e -bookowo
Kontakt:
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, rozpowszechnianie części lub całości
bez zgody wydawcy zabronione
Wydanie I 2010
www.e-bookowo.pl
 Maciej Karpiński I N I C J A C J E F I L O Z O F I C Z N E
|
4
„Od
A
…”
A
żeby ustalić własny, unikalny
1
punkt widzenia, należy
zacząć od początku
.
Akt zapoczątkowania myślenia, rozumiany jako wzbudzenie w sobie pewnej dyspozycji, staje się
cezurą oddzielającą myślenie od tego, co – poprzedzając je lub towarzysząc mu – pozostaje tylko
mniemaniem, pozorem, poglądem cudzym. Za sprawą wspomnianego aktu, w „geometrii świadomo-
ści pojawia się pierwszy ślad –
punkt
widzenia – miejsce elementarne i potencjalne centrum, mające-
go powstać, usystematyzowanego poglądu na świat.
Początek myślenia to jednocześnie myślenie o początku: rodząca się refleksja w pierwszej kolejno-
ści skupia swoją uwagę na treściach pierwotnych (i w tym sensie początkowych), najistotniejszych,
niejako zastanych już w świadomości, wymagających tylko zwerbalizowania, bez potrzeby dochodze-
nia do nich przez wnioskowanie. W tym wstępnym i zarazem najbardziej esencjonalnym stadium, my-
ślenie polega przede wszystkim na formułowaniu prostych konstatacji. Rzadko angażuje się w wielo-
etapowe procedury logiczne. Po prostu, stwierdza to, co jest dane.
Zaczynanie od początku wymaga ponawiania, dzięki czemu wola myślenia utwierdza się, a samo
myślenie w coraz większej mierze staje się wyćwiczoną sprawnością. Zachowany zostaje też bliski
kontakt z prawdami źródłowymi (treściami pierwotnymi), co, z kolei, służy wciąż pełniejszemu uprzy-
tomnianiu ich sobie. Myślenie zachowuje w tej fazie statyczność, przez jakiś czas „nie rusza z miej-
sca, usiłując owo miejsce poznać i przeniknąć – zanim zacznie podążać drogami sylogizmów.
Realizacja postulatu wyrażonego w pierwszym zdaniu nie przebiega jako
continuum
. Myślenie
od
1
Unikalny, bo własny.
www.e-bookowo.pl
 Maciej Karpiński I N I C J A C J E F I L O Z O F I C Z N E
|
5
początku – o początku
składa się zazwyczaj z osobnych, względnie autonomicznych momentów inten-
sywności, koncentracji i wtajemniczenia, które nazywam inicjacjami filozoficznymi. Ciągłość wywo-
du można osiągać dopiero wtórnie, łącząc wspomniane momenty w większe całości, próbując odkryć
między nimi racjonalne związki. Trzeba przy tym baczyć, by względy czysto kompozycyjne („literac-
kie) nie dominowały nad rygorami racjonalności, co mogłoby prowadzić do sytuowania poszczegól-
nych momentów w fałszywych kontekstach.
Inicjacje filozoficzne, będąc najpierw doświadczeniami indywidualnymi, dzięki ich komunikowa-
niu, mogą zyskiwać znaczenie ponadjednostkowe: doświadczenie, które stało się udziałem Jana, za-
komunikowane przez niego Piotrowi, bywa przez Piotra rozpoznawane również jako jego doświadcze-
nie. Taki jest pozytywny cel wszelkiej ekspresji: odkrywanie wspólnoty opartej na więzi sympatii
(czyli współ-doznawania) między nadawcą i odbiorcą.
www.e-bookowo.pl
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl