[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wszelkie prawa zastrzeone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całoci
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metod kserograficzn, fotograficzn, a take kopiowanie
ksiki na noniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki wyst!pujce w tekcie s zastrzeonymi znakami firmowymi
bd" towarowymi ich włacicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołoyli wszelkich stara), by zawarte
w tej ksice informacje były kompletne i rzetelne. Nie bior jednak adnej
odpowiedzialnoci ani za ich wykorzystanie, ani za zwizane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponosz równie adnej odpowiedzialnoci
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w ksice.
Wydawnictwo HELION
ul. Chopina 6, 44-100 GLIWICE
tel. (32) 231-22-19, (32) 230-98-63
e-mail:
http://helion.pl
(ksi!garnia internetowa, katalog ksiek)
Drogi Czytelniku!
Jeeli chcesz oceni< t! ksik!, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?
Moesz tam wpisa< swoje uwagi, spostrzeenia, recenzj!.
ISBN: 83-246-0016-7
Program nauczania dopuszczono do uytku szkolnego na podstawie
opinii rzeczoznawców dr Jacka Sta)do i dr Wita Górczy)skiego.
Numer dopuszczenia: DKOS-5002-67/04
Copyright © Helion 2005
Printed in Poland.
helion@helion.pl
WWW:
Spis treci
1. Wprowadzenie
5
2. Informatyka w szkole
5
3. Podstawa programowa kształcenia ogólnego
— informatyka
7
4. Charakterystyka programu „Informatyka
Europejczyka”
8
5. Cele edukacyjne programu
11
6. Zagadnienia tematyczne
12
7. Tre-ci nauczania, szczegółowe cele kształcenia,
osi/gni0cia i metody pomiaru
13
8. Materiał nauczania
32
9. Metody oraz zasady nauczania informatyki
— propozycje
39
10. Jak sprawdza5 i ocenia5 osi/gni0cia uczniów
— propozycje
42
1. Wprowadzenie
Proces nauczania bdzie w pełni realizowany, jeli zostan spełnione
okrelone przesłanki. Właciwe przygotowanie nauczycieli, dobrze
wyposaony warsztat pracy, konsekwentna realizacja zada stawia-
nych dzisiejszej szkole wspomagaj proces dydaktyczno-wycho-
wawczy i umoliwiaj wszechstronny rozwój młodego człowieka.
Treci programowe powinny by% przekazywane nie tylko
w sposób werbalny na zasadzie wykładu. Kształcenie wspomagane
obrazem, d'wikiem, muzyk, animacj umoliwia pełniejsze zro-
zumienie treci oraz wykorzystanie ich w celach poznawczych i wy-
chowawczych. Zadaniem interaktywnego uczestnictwa w nauczaniu
jest wskazywanie drogi do odnalezienia rozwizania, a nie podanie
gotowego przepisu. Dzisiejszy system edukacji powinien uwzgld-
nia% take zapotrzebowanie rynku na nowe specjalnoci i tak kie-
rowa% procesem dydaktyczno-wychowawczym, aby w pełni przy-
gotowa% młode pokolenie.
2. Informatyka w szkole
Celem stawianym współczesnej edukacji jest
przygotowanie do
aktywnego i odpowiedzialnego ycia w społeczestwie informa-
cyjnym
. Ucze powinien zdoby% wiedz i umiejtnoci umoliwia-
jce swobodne posługiwanie si komputerem i jego oprogra-
mowaniem.
Informatyka
jest stosunkowo młod dziedzin nauki. Zajmu-
je si przede wszystkim przetwarzaniem informacji oraz techno-
logiami i systemami przetwarzania informacji. Głównym narz-
dziem informatyki jest komputer.
Realizujc zadania szkoły, do których naley
stworzenie warun-
ków do osignicia umiejtnoci posługiwania si komputerem,
jego oprogramowaniem i technologi informacyjn
, naley stale
mie% na uwadze aktywizowanie uczniów w procesie kształcenia,
wzbudzanie
zainteresowania wiedz informatyczn,
zapewnia-
nie
dostpu do informacji
, pokazywanie sposobów
komuniko-
wania si
oraz odkrywanie
własnych uzdolnie i rozwijanie za-
interesowa
.
6
P
ROGRAM NAUCZANIA INFORMATYKI W GIMNAZJUM
Praca z komputerem umoliwia interaktywny udział ucznia
w procesie dydaktyczno-wychowawczym i wspomaga poznawanie
otaczajcej rzeczywistoci. Uczniowie ucz si wyszukiwania, gro-
madzenia, przechowywania, przetwarzania i analizowania infor-
macji. Nauczyciel powinien ukierunkowa% ucznia i uwiadomi%
mu, e komputer jest narzdziem na drodze poznania.
Szybki rozwój technologii informacyjnej wymusza właciwe
przygotowanie nauczycieli oraz stosowanie programów naucza-
nia nadajcych za zmieniajc si rzeczywistoci. Treci powin-
ny by% dostosowane do moliwoci uczniów i na tyle atrakcyjne,
aby wyzwalały zaangaowanie i aktywno%.
Atrakcyjne dla uczniów zajcia dydaktyczne polegaj na:
wykorzystaniu multimedialnych programów dydaktycznych
z zakresu rónych przedmiotów;
opracowywaniu projektów interdyscyplinarnych,
m.in. folderów, prezentacji;
rozwizywaniu problemów z rónych przedmiotów
z wykorzystaniem komputera;
przewidywaniu, kalkulowaniu i planowaniu przedsiwzi%
takich, jak analiza wyników za pomoc wykresu, obliczanie
odsetek bankowych, tworzenie prostych kosztorysów;
rozwijaniu własnych zainteresowa na przykład poprzez
tworzenie grafiki, animacji, projektowanie szkolnej lub
klasowej witryny WWW czy redagowanie szkolnej gazetki.
Nauczyciel informatyki powinien by% właciwie przygotowany
pod wzgldem merytorycznym i dydaktycznym, zna% rodowisko
sprztowe oraz oprogramowanie. Jako administrator pracowni
powinien współpracowa% z nauczycielami innych przedmiotów,
umoliwiajc im wykorzystanie podczas zaj% dydaktycznych
multimedialnych programów edukacyjnych. Powinien równie
wdraa% młodzie do realizacji zada szkoły za pomoc komputera.
P
ROGRAM NAUCZANIA W GIMNAZJUM
7
3. Podstawa programowa kształcenia
ogólnego — informatyka
Cele edukacyjne
Przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego ycia w społe-
czestwie informacyjnym.
Zadania szkoły
1.
Stworzenie warunków do osignicia umiejtnoci
posługiwania si komputerem, jego oprogramowaniem
i do korzystania z technologii informacyjnej.
2.
Zainteresowanie uczniów rozwojem wiedzy informacyjnej
oraz nowymi moliwociami dostpu do informacji
i komunikowania si.
Wspomaganie uczniów w rozpoznaniu ich własnych
uzdolnie i zainteresowa w celu wiadomego wyboru
dalszego kierunku kształcenia.
Treci
1.
Posługiwanie si sprztem i korzystanie z usług systemu
operacyjnego. Podstawowe elementy komputera i ich funkcje.
Zasady bezpiecznej pracy z komputerem. Podstawowe usługi
systemu operacyjnego. Podstawowe zasady pracy w sieci
lokalnej i globalnej.
2.
Rozwizywanie problemów za pomoc programów
uytkowych. Formy reprezentowania i przetwarzania
informacji przez człowieka i komputer. Redagowanie tekstów
i tworzenie rysunków za pomoc komputera. Tworzenie
dokumentów zawierajcych tekst, grafik i tabele.
Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwizywania
zada z programu nauczania gimnazjum i codziennego
ycia. Korzystanie z multimedialnych 'ródeł informacji.
Przykłady rónych form organizacji danych. Przykłady
wyszukiwania i zapisywania informacji w bazach danych.
Przykłady zastosowa komputera jako narzdzia dostpu
do rozproszonych 'ródeł informacji i zdalnego
komunikowania si.
3.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl