[ Pobierz całość w formacie PDF ]

4

 

                                                                                                           Nowogard, dnia 9 kwietnia 2004 r.

 

Instruktor mgr inż. Józef Czyżowicz                                      

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych

im.Stanisława Staszica

w Nowogardzie

 Scenariusz jednostki metodycznej zajęć z praktycznej nauki zawodu – 5 godzin

Zawód:

- technik mechanizator rolnictwa, klasa V, 

- technik mechanik - specjalność obsługa i naprawa pojazdów samochodowych, klasa IV.

Dział: diagnostyka układów zasilania i zapłonowych silników spalinowych.

Temat: Diagnostyka pomp wtryskowych rzędowych na stole probierczym SPP-1.

Cele jednostki metodycznej:

·         Ogólny:

- zapoznanie uczniów z regulacją pompy wtryskowej oraz ćwiczenia w przeprowadzaniu regulacji, z wcześniejszym przypomnieniem jej budowy i zasady działania,

·         Operacyjne:

- uczeń: rozróżnia rodzaje pomp wtryskowych,

- uczeń zna: budowę i zasadę działania oraz zadania stawiane rzędowej pompie sekcyjnej,

- uczeń potrafi: określić, jakie parametry pompy trzeba sprawdzić w pierwszej kolejności  oraz wyciągnąć wnioski uzasadniające dalsze badanie pompy, ewentualne zaniechanie badania,

- uczeń potrafi z pomocą instruktora: przeprowadzić podstawowe badania i ewentualne regulacje pompy gwarantujące poprawność jej działania.

Metody: pokaz, ćwiczenia, metody aktywizujące – praca samodzielna.

Forma organizacyjna zajęć: grupowa – z podziałem na indywidualne zadania wynikające z przeprowadzanych regulacji.

Środki dydaktyczne:

- poglądowe: foliogramy ilustrujące budowę oraz regulacje pompy, przekrojowy model pompy, dane techniczne określające znamionowe parametry pompy,

- techniczne: stół probierczy, pompa wtryskowa – najlepiej sprawna, lecz rozregulowana, odpowiednie narzędzia (klucze, wkrętaki, przyrząd ze skalą umożliwiającą precyzyjne ustawienie listwy sterującej, cięgło lub śruba do ustawiania dźwigni regulatora (odpowiednich dawek paliwa),

Przebieg zajęć:

Kursywą podane są czynności, jakie powinni wykonywać uczniowie podczas zajęć.

Czynności przygotowawcze (w obecności uczniów) (5 minut):

1.      Przygotować stół probierczy do pracy:

- podłączyć stół probierczy do instalacji elektrycznej,

- włączyć stół probierczy,

- włączyć grzałkę podgrzewającą olej probierczy do żądanej temperatury (inst. pompy)

2.      Przygotować stanowisko do pokazu i badania pompy wtryskowej:

- zamocować pompę wtryskową na stole probierczym (osiować),

- połączyć pompę ze stołem probierczym odpowiednimi przewodami.

Instruktaż wstępny (30min.):

1.      Sprawdzić obecność oraz przeprowadzić kontrolę stroju roboczego uczniów,

2.      Podać temat zajęć (zapisać na tablicy),

3.      Omówić cel zajęć,

4.      Sprawdzić teoretyczne przygotowanie uczniów do zajęć odpytując przy przekroju modelu pompy wtryskowej (łączenie teorii z praktyką),

5.      Uzupełnić wiadomościami, niezbędnymi do przeprowadzenia kontroli i regulacji pompy wtryskowej (wykorzystując tablicę, foliogramy oraz dane techniczne badanej pompy).

 

6.      Zwrócić szczególną uwagę na względy bezpieczeństwa pracy przy stole probierczym.

Pokaz (powinien trwać około 40 minut):

Uczulić uczniów na wnikliwą obserwację pokazu oraz w miarę możliwości sporządzanie notatek, ponieważ później zadania będą wykonywali raczej samodzielnie lub na wyraźną ich prośbę z pomocą instruktora.

1.      Uruchomić stół probierczy,

2.      Zasilić pompę olejem probierczym o ciśnieniu około 0,1MPa,

lOdpowietrzyć pompę wtryskową.lI.  Sprawdzanie ciśnienia tłoczenia (szczelności sekcji tłoczących):

1.      Zamocować na pierwszym króćcu tłocznym ciśnieniomierz o zakresie do 60MPa,

2.      Ustawić dźwignię sterującą na max dawkę,

3.      Nadać wrzecionu stołu prędkość w odpowiednim kierunku(jak ustalić prawidłowy kierunek obrotów?) o wartości ok.60 obr/min,

lKontrolować ciśnienie na manometrze: ciśnienie powinno być wyższe, co najmniej 1,5 razy od ciśnienia otwarcia współpracującego z badaną pompą wtryskiwacza, w innym przypadku – sekcja tłocząca do wymiany.lII.  Sprawdzanie szczelności  zaworka tłocznego:

Po ustaleniu, iż sekcja tłocząca jest sprawna ustawić żądane ciśnienie (1,5 razy ciśnienia otwarcia wtryskiwacza).

1.      Zatrzymać wrzeciono stołu probierczego lub ustawić dźwignię regulatora w położenie „stop”,

lKontrolować spadek ciśnienia na manometrze: jeżeli spadnie o 5MPa w ciągu 60 sekund – zaworek tłoczny nieszczelny (wymiana).l

Czynności z punktów I i II przeprowadzić dla wszystkich sekcji pompy wtryskowej.

III.  Pomiar geometrycznego początku tłoczenia (GPT):

GPT jest to położenie tłoczka pompy, przy którym górna krawędź wznoszącego                się tłoczka zamyka wyżej położony kanał w cylindrze.

Pomiar dokonywany jest na sekcji zasilającej pierwszy cylinder (odpowietrzając wcześniej układ po zmianie zasilania).

1.      Zasilić badaną pompę ciśnieniem 2 MPa z króćca wysokociśnieniowego stołu,

2.      Dźwignię regulatora ustawić w położenie maksymalnej dawki paliwa,

3.      Otworzyć specjalny zawór na próbnym wtryskiwaczu (powinien być wyciek oleju probierczego),

4.      Ręcznie obracać wrzecionem stołu wprawiając w ruch wałek krzywkowy zgodnie          z kierunkiem obrotu pompy zainstalowanej na silniku,

5.      Ustawić wałek w takie położenie, przy którym popychacz badanej sekcji zaczyna          się unosić do góry,

6.      Kontrolować wypływ oleju probierczego z zaworu przy wtryskiwaczu,

7.      Ręcznie obracać powoli wałkiem w tym samym kierunku aż do chwili, gdy wypływ oleju ustanie (tłoczek sekcji całkowicie zasłoni otworek w cylinderku) jest to GPT. Za GPT przyjmuje się takie położenie tłoczka, przy którym olej z zaworu wycieka           w ilości 60 kropel na minutę,

8.      Odczytać na podziałce kątowej wrzeciona ustawienie wałka krzywkowego dla GPT.

IV. Pomiar kąta rozstawienia początków tłoczenia poszczególnych sekcji                      oraz przeprowadzenie jego ewentualnej regulacji:

Kąt rozstawienia obliczany jest z zależności:,

gdzie: i – ilość sekcji tłoczących w pompie.

1.      Zasilić badaną pompę ciśnieniem około 2 MPa

2.      Ustalić  GPT pierwszej sekcji (najczęściej 00- chyba że jest to niemożliwe)                   za podstawę do wyznaczania kątów odpowiadających GPT następnych sekcji,

 

 

3.      Otworzyć zawór przy wtryskiwaczu, do którego w następnej kolejności powinien        być podawany olej,

4.      Kontrolować (obracając wrzecionem) moment zamknięcia wypływu oleju z badanego zaworu – jest to GPT następnej w kolejności tłoczenia sekcji,

5.      Odczytać kąt na wrzecionie - powinien być równy obliczonemu , jeżeli jest różny       niż obliczony , należy go wyregulować zmieniając długość popychacza; odchyłka        od wartości obliczonej nie powinna być większa niż ,

6.      Badanie to przeprowadzić dla pozostałych sekcji; jeżeli - kąty rozstawienia początków tłoczenia poszczególnych sekcji są prawidłowe.

V.  Badanie zaworka odcinającego (tłocznego):

1.      Zasilić pompę przewodem wysokociśnieniowym (możliwość regulacji ciśnienia od 0 do co najmniej 2 MPa),

2.      Otworzyć zawór przy pierwszym próbnym wtryskiwaczu,

3.      Podać olej na pierwszą sekcję, obserwując moment wypływu oleju z otwartego zaworu oraz ciśnienie na manometrze, ustalane jest tzw. ciśnienie otwarcia zaworka,

4.      Zmniejszając następnie ciśnienie oleju podawanego na sekcję prowadzić obserwację momentu ustania wypływu oleju oraz ciśnienie, przy którym to następuje, jest to tzw. ciśnienie zamknięcia zaworka,

5.      Badać w ten sposób zaworki w pozostałych sekcjach; różnice ciśnień nie powinny       być większe niż , jeżeli są większe należy wymienić zaworki lub same sprężyny.

           Uwaga. Wałek krzywkowy powinien być tak ustawiony, aby tłoczek badanej sekcji  nie zasłaniał otworka dopływowego w cylinderku.

VI.  Sprawdzanie dawkowania pompy oraz ewentualna jej regulacja (po wcześniejszej regulacji regulatora prędkości obrotowej):

Pomiar dawek paliwa wykonuje się zgodnie z wymaganiami określonymi w instrukcji obsługi określonych typów pomp i silników.

Wymagane parametry to:

- prędkość obrotowa wałka pompy,

- położenie zębatki regulacyjnej,

- dawka odpowiadająca określonej ilości wtrysków paliwa,

- ciśnienie wtrysku,

- rodzaj oleju napędowego (probierczego),

- temperatura oleju napędowego.

Przed przystąpieniem do badań należy:

- nagrzać olej oraz pompę wtryskową (praca pompy około 30 minut),

- zablokować dźwignię sterującą regulatora,

- zamocować przyrząd do ustawiania listwy sterującej.

·        sprawdzanie i regulacja dawki nominalnej – właściwe ustawienie położenia listwy sterującej(wg instrukcji):

1.      Nadać wałkowi pompy prędkość nominalną(lub częściej około 100obr/min poniżej),

2.      Wybrać na stole określoną ilość wtrysków na pomiar oraz dokonać pomiaru,

3.      Jeżeli pomiar wykazuje nieprawidłowe ustawienie dawek, należy przestawić wieńce zębate względem tulei regulacyjnych i dokonać następnego pomiaru,

4.      Czynność tę należy powtarzać tak długo, aż uzyskana zostanie właściwa dawka, jednakowa (odchylenie 2%) dla wszystkich sekcji,

5.      Należy sprawdzić także dawkowanie przy najmniejszej prędkości (400obr/min)  pompy, przy której silnik może być w pełni obciążony (dopuszczalna odchyłka 5%);        większa- zużycie niektórych sekcji).

·        sprawdzanie dawki biegu jałowego:

1.      Ustawić listwę sterującą na dawkę biegu jałowego (około 20% dawki nominalnej),

2.      Nadać wałkowi pompy prędkość odpowiadającą prędkości biegu jałowego silnika,

 

3.      Przy ustalonej liczbie wtrysków do menzurek zbadać odchyłki dawek (nie powinny przekraczać 25% średniej wartości dawki – w innym przypadku sekcji zużyte).

·        sprawdzanie i regulacja dawki rozruchowej (nie zawsze istnieje możliwość                  jej przeprowadzenia):

1.      Ustawić obroty wałka na około150 obr/min,

2.      Dźwignię regulatora ustawić na max dawkowanie,

3.      Włączyć wzbogacacz (jeżeli istnieje taka możliwość),

4.      Sprawdzić dawkę poprzez pomiar [jeżeli jest inna niż podana w warunkach regulacji(lub przyjęta jako 1,5 dawki nominalnej) należy zmieniać ustawienie pokrętła oporowego dokonując pomiaru – do uzyskania właściwej dawki).

VII. Sprawdzanie kąta wyprzedzenia wtrysku (równomierne rozłożenie wtrysków):

1.      Ustawić obroty wałka na prędkość nominalną, czyli około 1000 obr/min,

2.      Dźwignię regulatora ustawić na max dawkowanie,

3.      Włączyć lampę stroboskopową i impulsy świetlne skierować na pierwszy wtryskiwacz próbny,

4.      Kręcąc pokrętłem regulacyjnym lampy uchwycić moment, w którym w świetle błysków lampy widać strużkę wtryskiwanego paliwa,

5.      Skierować impulsy świetlne lampy na wyskalowaną część wrzeciona stołu probierczego i odczytać (wskazówkę wcześniej ustawiając w dogodne miejsce) na niej wartość kąta (dla pierwszej sekcji) – jest to baza do dalszego badania równomiernego rozłożenia wtrysków,

6.      Kręcąc pokrętłem lampy stroboskopowej w odpowiednim kierunku o kąt (odczytać na skali wrzeciona) oraz kierując snop światła lampy na następny w kolejności wtrysku wtryskiwacz, powinna ukazać się następna strużka wtryskiwanego paliwa,

7.      Czynności z punktu 6 wykonywać dla wszystkich sekcji pompy,

Po badaniu i prawidłowej regulacji wtryski na pompie wtryskowej powinny                by rozłożone równomiernie (- pole tolerancji).

Jeżeli po zamontowaniu pompy na silniku wtryski nie są rozłożone równomiernie przyczyna może tkwić w:

- nieodpowiednim wyregulowaniu lub uszkodzeniu wtryskiwaczy,

- niejednakowej długości lub przekroju przewodów wysokociśnieniowych,

- nieodpowiednim ukształtowaniu(wygięciu) przewodów,

Zajęcia zasadnicze (220 minut z przerwami):

1.      Sprawdzić stopień zrozumienia przeprowadzonego pokazu,

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl