[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//--> Żywoty sofistówFilostratos FlawiuszWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Wśród pism jednego z głównych przedstawicieli Drugiej Sofistyki Filostratosa Starszego (ok. 178-248)związanego z kręgiem intelektualistów skupiających się wokół Julii Domny, żony Septymiusza Sewera,znajdują się też Żywoty sofistów. TyÂtuł ów pochodzi z Księgi Suda, gdzie wymienione zostałybiosophiston, sam autor natomiast pisze na początku swego dzieła: tous [...] sophistas enegrapsa.Podzielił ich na dwie księgi, w których pomieścił 58 żywotów. Trzynaście z nich przedstaÂwia sofistówdawnych, z okresu Grecji niepodległej, którzy zostali nazwani prawÂdziwymi, pozostałe są portretamireprezentantów Drugiej Sofistyki. Uważa się je za źródło naszych wiadomości o tych właśnieprzedstawicielach pochrystusowej wymowy. Dzieło to Filostratos zadedykował „najdostojniejszemukonsulowi Antoniosowi Gordianowi", który został po śmierci Aleksandra Sewera w roku 238 cesarzem,jego konsulat w Afryce przypadł na rok 229. Między tymi datami poÂwstały więc owe Żywoty. Autorzatrzymuje się w nich najdłużej przy „gwiazdach" Drugiej Sofistyki, starając się nakreślić barwnie ichportrety. Zbiór Żywotów Filostratosa po pierwszej lekturze sprawia wrażenie nieusystematyzowanego ibałaganiarskiego, bo autor, prezentując sofistów, pominął choÂciażby takich, jak Plutarch, w któregodorobku znalazły się przecież też deklamacje retoryczne, Lukian i Maksymos z Tyru. Kiedy przyjrzymy sięjednak bliże tym, których przedstawił, to wydawać się może, że podzielił sofistykę grecką n czteryzasadnicze etapy. Pierwszym jest ta przedchrystusowa, filozoficzna, d której zaliczył też nieuprawiającychwszak filozofii tak wspaniałych retorów ja Isokrates i Ajschines, podkreślając szczególną rangę tegodrugiego. Był bowiem „pierwszym, który improwizując z dużą swadą i w sposób wręcz boski, zasłużyłsobie na pochwały. Takie wspaniałe przemawianie nie było bowiem praktykowane w ćwiczeniachsofistów i zaczęło się od Ajschinesa mówiącego jakby z boskiego natchnienia, podobnie jak wypowiadającywyrocznie. [...] W jego w mowie były blask jasności, pełna wdzięku uroczystość, uroda słowa połączone zmaestrią ...". Ponieważ improwizacja jest dla Filostratosa szczytem kunsztu retorycznego, dlatego teżuważa twórczość Ajschinesa za krok milowy w rozwoju sofistyki. Drugim jej etapem są mowy źli początkuII wieku, a więc przeć wszystkim Niketesa ze Smymy działającego w czasach Nerona, którego uczniem byłPliniusz Młodszy. Ów Niketes, „otrzymawszy wykształcenie od znajdując się wówczas w ciasnymzaułku retoryki, ufundował jej wspaniałe bramy".This publication is free demo ofŻywoty sofistówClickhereto get the full version.  DOWNLOAD NOW! [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl