[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Adam Żuchalski(koordynator Szkolnego Ośrodka KarieryMłodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 4 w Łodzi)Propozycje zajęć warsztatowych dla ucznióww zakresie doradztwa zawodowegoKONSPEKTY ZAJĘĆTemat 1.Najstarsze zawody świata i historia ich ewolucji1. Cele ogólne. P o z n a w c z e: uczeń poznaje przyczyny, przebiegi skutki przemian podstawowych zawodów wykonywanych przez ludziod epoki starożytnej. K s z t a ł c ą c e: doskonalenie umiejętności posłu-giwania się metaplanem, tabelą, wykresem. Umiejętność doszukiwaniasię związków między faktami. Rozwijanie umiejętności myślenia w ka-tegoriach przyczynowo-skutkowych. W y c h o w a w c z e: kształtowanieszacunku dla dorobku kulturowego innych epok.2. Cele operacyjne.Uczeń zna/wie:− uczeń zna przyczyny, przebieg i skutki przemian poszczególnychzawodów;− uczeń zna podstawowe zawody, jakie narodziły się w starożytności;− uczeń zna najważniejsze cechy charakterystyczne pierwotnychzawodów;− uczeń zna nazwy zawodów starożytnych: myśliwy, rolnik, nauczy-ciel, żołnierz, lekarz, sędzia, budowlaniec, żeglarz, kupiec, fryzjer;− uczeń zna terminy związane z tematem: zawody starożytne, za-wody rzemieślnicze, ewolucja zawodów, zawody współczesne, pracanakładcza, rewolucja przemysłowa, kapitalizm.Uczeń rozumie/wyjaśnia:− uczeń rozumie dynamikę rozwoju życia społecznego i  zmianw zawodach na świecie na przełomie wieków;− uczeń rozumie wpływ zmian w  zawodach na ich współczesnycharakter;− uczeń rozumie relacje i związki zachodzące między faktami;− uczeń rozumie i potrafi stosować terminologię związaną z tematem.348Adam ŻuchalskiUczeń potrafi:− uczeń potrafi analizować tabele, metaplan;− uczeń potrafi formułować wnioski na podstawie zebranego ma-teriału;− uczeń potrafi w kategoriach przyczynowo-skutkowych wyjaśniaćfakty społeczne zmian zawodów;− uczeń doskonali umiejętności korzystania z różnych źródeł infor-macji: tabele, metaplany, diagramy;− uczeń potrafi wskazać społeczne następstwa zmian, jakie zaszływ niektórych zawodach.3. Metody pracy: pogadanka, praca z tabelką, metaplanem i mate-riałami otrzymanymi od nauczyciela.4. Forma pracy: zbiorowa (w trakcie pogadanki), praca w grupach.5. Środki dydaktyczne: tablica ścienna, tabelka, karta pracy.Przebieg zajęć – 1 godzina lekcyjnaLp.1.Ogniwo lekcjiCzynności nauczyciel/uczeńCzastrwania2 minutyCzynności organiza-Przywitanie klasy.cyjneSprawdzenie listy obecności. Podanie tematulekcji.RekapitulacjawtórnaTok lekcji właści-wej2.5 minutWprowadzenie – pogadanka:1. Jakie zawody są według was najstarsze naświecie?31 minutRozmowa ukierunkowana:1. Uczniowie zapisują na tablicy i na karciepracy nazwy zawodów, jakie pojawiły sięw starożytności: myśliwy, rolnik, malarz,nauczyciel, żołnierz, lekarz, sędzia, bu-dowlaniec, żeglarz, kupiec, fryzjer.2. Pod kierunkiem nauczyciela w formie„burzy mózgów” uczniowie zastanawiająsię nad ewolucją zawodów starożytnych.3. Uczniowie pod okiem nauczyciela w for-mie tabelki dokonują analizy zmian, jakiezaszły w zawodach starożytnych w stosun-ku do ich współczesnych odpowiedników.4. Praca w grupach:N:na podstawie kart pracy, jakie otrzyma-liście, wykonajcie polecenia, pracującw grupach.a) opiszcie cechy charakterystyczne zawo-dów wymienionych w tekście;b) dlaczego opisane zawody wyginęły lubsą zagrożone wyginięciem?c)co można zrobić, aby niektóre z zawo-dów zagrożonych wyginięciem przy-wrócić do dawnej świetności?3.Propozycje zajęć warsztatowych dla uczniów…4.Rekapitulacja pier-wotnaRozmowa pouczająca N/U:5 minut1. Jaki zawód jest najstarszy i dlaczego byłważny dla ludzi?2. Co sądzisz o wpływie rewolucji przemysło-wej na ewolucję zawodów?3. W którym ze starożytnych zawodówchciałbyś pracować dzisiaj i dlaczego?4. Co można zrobić, aby ginące zawody prze-trwały jak najdłużej?Krótkie wypracowanie o ulubionym zawodziestarożytnym.3495.Praca domowa2 minutyKarta pracyZawód starożytny – przykłady Nowe zawody, które powstałydziałalności, pochodzeniena bazie profesji starożytnejmyśliwy –rolnik –malarz –nauczyciel –żołnierz –lekarz –sędzia –budowlaniec –żeglarz –kupiec –fryzjer –Współczesnaewolucja zawoduTemat 2.Rozmowa kwalifikacyjna1. Cele ogólne. P o z n a w c z e: zapoznanie uczestników z  prze-biegiem prawidłowej rozmowy kwalifikacyjnej. K s z t a ł c ą c e: Do-skonalenie umiejętności własnej autoprezentacji. W y c h o w a w c z e:Kształtowanie postaw potrzebnych do  prawidłowego funkcjonowaniaw społeczeństwie2. Cele operacyjne.Uczeń zna/wie:− uczeń zna przebieg procesu rozmowy kwalifikacyjnej;− uczeń zna podstawowe pytania, jakie mogą się pojawić na rozmo-wie kwalifikacyjnej;− uczeń zna terminy związane z tematem: rekruter, arkusz rekru-tacyjny.Uczeń rozumie/wyjaśnia:− uczeń rozumie znaczenie rozmowy kwalifikacyjnej dla procesurekrutacji;350Adam Żuchalski− uczeń rozumie znaczenie pytań rozmowy kwalifikacyjnej;− uczeń rozumie relacje i związki zachodzące między faktami;− uczeń rozumie i  potrafi stosować terminologię związaną z  te-matem.Uczeń potrafi:− uczeń potrafi analizować tabele, metaplan;− uczeń potrafi formułować wnioski na podstawie zebranego ma-teriału;− uczeń potrafi myśleć w kategoriach procesu rekrutacji,− uczeń doskonali umiejętności korzystania z różnych źródeł i in-formacji: tabele, metaplany, diagramy.3. Metody pracy: pogadanka, praca z metaplanem, wykład wizual-ny pod kątem prezentacji multimedialnej, praca grupowa.4. Forma pracy: zbiorowa (w trakcie pogadanki), praca w grupach.5. Środki dydaktyczne: komputer, rzutnik, tablica ścienna, długo-pis, kartka.6. Efekty dydaktyczne: zapoznanie uczestników z przebiegiem pra-widłowej rozmowy kwalifikacyjnej, błędami popełnianymi podczas jejtrwania i najczęściej zadawanymi pytaniami, jakie się mogą pojawić.Przebieg zajęć – 2 godziny lekcyjneTreśćPodstawowe zasady przy-gotowania się do rozmowykwalifikacyjnej.Metoda/formawykład wizualny pod kątemprezentacji multimedialnej/grupowaŚrodki dydaktycznekomputer, rzutnikPytania, jakie pojawiają sięwykład wizualny pod kątemnajczęściej na rozmowie kwa- prezentacji multimedialnej/lifikacyjnej.grupowaĆwiczenia w parach symula-cji rozmowy kwalifikacyjnej.praca w parach/grupowakomputer, rzutnikdługopis, kartkatablica ściennaOmówienie najczęstszychrozmowa pouczająca/grupo-błędów popełnianych podczaswarozmowy.Prezentacja filmu przed-stawiającego prawidłowyprzebieg rozmowy kwalifika-cyjnej.Kłopotliwe pytania, z którymimamy problem.prezentacja wizualna podkątem filmu/grupowakomputer, rzutnikpraca w grupach/grupowatablica ściennaPropozycje zajęć warsztatowych dla uczniów…351Temat 3.Planowanie własnej kariery edukacyjnej1. Cele ogólne. P o z n a w c z e: uczestnicy prezentują własne mocnei słabe strony, wartości, umiejętności i zainteresowania. K s z t a ł c ą c e:doskonalenie umiejętności własnej autoprezentacji. W y c h o w a w c z e:kształtowanie postaw potrzebnych dla prawidłowego funkcjonowaniaw społeczeństwie.2. Cele operacyjneUczeń zna/wie:− uczeń zna swoje mocne strony;− uczeń zna swoje słabe strony;− uczeń zna terminy związane z tematem: rekruter, arkusz rekru-tacyjny.Uczeń rozumie/wyjaśnia:− uczeń rozumie dynamikę rozwoju życia społecznego i  zmianw zawodach na świecie na przełomie wieków;− uczeń rozumie wpływ zmian w  zawodach na ich współczesnycharakter;− uczeń rozumie relacje i związki zachodzące między faktami;− uczeń rozumie i potrafi stosować terminologię związaną z tematem.Uczeń potrafi:− uczeń potrafi analizować tabele, metaplan;− uczeń potrafi formułować wnioski na podstawie zebranego ma-teriału;− uczeń potrafi w kategoriach przyczynowo-skutkowych wyjaśniaćfakty społeczne zmian zawodów;− uczeń doskonali umiejętności korzystania z różnych źródeł i in-formacji: tabele, metaplany, diagramy.3. Metody pracy: tworzenie plakatu/grupowa, „burza mózgów”/grupowa.4. Forma pracy: grupowa.5. Środki dydaktyczne: plakat i flamastry, komputer i rzutnik multi-medialny, tablica flipchart, kwestionariusz „Czy mogę być managerem?”.Przebieg zajęć – 2 godziny lekcyjneTreść1Czynniki ważne w procesieplanowania kariery zawodo-wej i wyborze zawodu.Prezentacja ważnych ele-mentów składających się napotencjał osoby.Metoda/forma2tworzenie plakatu/grupowaŚrodki3plakat i flamastrygrupowe tworzenie prezenta-cji multimedialnej/grupowakomputer i rzutnikmultimedialny [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl