[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Photoshop 5.5. Zastosowania w Internecie
Autor: Mikkel Aaland
Tłumaczenie: Marek Binkowski
ISBN: 83-7197-119-2
Format: B5, 296 stron (w tym 48 kolorowych)
Data wydania: 07/2000
Cena książki: 49.00 zł
Przesyłka gratis!
Odbiorca pokrywa jedynie koszty pobrania (aktualnie 2,90 zł)
w przypadku przesyłki za zaliczeniem pocztowym
Jeżeli znasz tę książkę
Jeżeli chciałbyś zgłosić wpis do erraty
Photoshop w wersji 5.5 umożliwia zapis grafiki webowej za pomocą niestandardowego okna dialogowego Save For
Web wybieranego z Menu File. Wiążą się z nim długo oczekiwane przez projektantów stron WWW nowe
możliwości, które po części mieli użytkownicy Macromedia Fireworks i ImageReady. Dzięki naszej książce
nauczysz się i w krótkim czasie zrozumiesz, m.in. tajemnice skalowania poziomu jakości JPEG-ów, nabierzesz
wprawy w kontrolowaniu ustawień plików typu GIF, odkryjesz możliwości algorytmu Lossy GIF. Przekonaj się,
czytając naszą książkę, że nie musisz już szukać alternatywy dla swojego ulubionego programu.
Photoshop 5.5. Zastosowania w Internecie. Spis treści
Aktualny cennik książek e-mailem
Książki i „3D” Online
Informacje o nowościach
Zamów najnowszy katalog
www.helion.com.pl
 Przygotowanie
fotografii dla sieci
WWW
Fotografie przeznaczone dla sieci WWW mogą sporo zyskać, gdy są one przygotowy-
wane z wykorzystaniem potężnych możliwości Photoshopa dotyczących obróbki obrazu:
kontroli kontrastu, optymalizacji kolorów, wyostrzania obrazu oraz eliminacji kurzu, skaz
i szumu elektronicznego. Jeśli narzędzia Photoshopa zostaną umiejętnie zastosowane,
możliwa jest znaczna poprawa jakości zdjęć.
Co się dzieje, jeśli fotografie nie zostały odpowiednio przygotowane i obrobione? Wys-
tarczy przyjrzeć się rysunkowi D.4 w kolorowej wkładce. Jest to internetowy artykuł spra-
wozdawczy z konferencji World Wide Web z 1997 roku. Niektóre fotografie wydają się
wyblakłe. Na innych nie można rozpoznać twarzy, ponieważ są one zbyt ciemne. Krótko
mówiąc, zdjęcia nie zostały odpowiednio przygotowane przed opublikowaniem ich w sie-
ci, dlatego obniżają efektywność całej strony.
W tym rozdziale omówimy metody, dzięki którym za pomocą Photoshopa można roz-
wiązać problemy widoczne w tym przykładzie i wiele innych. Pokażemy także kilka sztu-
czek dotyczących optymalizacji zdjęć pochodzących z aparatów cyfrowych (przygotowy-
wanie obrazów i grafiki dla poszczególnych formatów plików jest tematem dalszych roz-
działów). Rysunek D.5 przedstawia wersję wspomnianej powyżej strony internetowej,
poprawioną za pomocą technik przedstawionych w tym rozdziale. Znacznie lepiej, niepra-
wdaż?
Omówmy po kolei poprawki, jakie autor wprowadził do poszczególnych fotografii:
W pierwszej fotografii kolory są rozmyte, jałowe. Tło obrazu zawiera sporo szumu
elektronicznego. Poza tym okulary odbijają światło pochodzące z flesza aparatu
fotograficznego.
Wprowadzając poprawki, autor skorygował charakterystyki kolorów obrazu,
wybierając polecenie
Image/Adjust/Curves
i klikając przycisk
Auto
. Aby
zredukować odblask pochodzący z okularów, użył on narzędzia
Rubber Stamp
Tool
(stempel). Następnie zastosował filtr
Unsharp Mask
z menu
Filter/Sharpen
,
z promieniem (
Radius
) równym 0,4 piksela i intensywnością 100%. Następnie dla
zaznaczonego tła zastosował filtr
Dust & Scratches
z menu
Filter/Noise
,
30
Photoshop 5 – Zastosowania w Internecie
z promieniem o wartości 1 piksela. Kolejnym zastosowanym filtrem był
Gaussian
Blur
z menu
Filter/Blur
, zastosowany z 5-pikselowym promieniem dla kanału
niebieskiego. Wreszcie autor ponownie użył filtru
Unsharp Mask
z promieniem
0,3 piksela dla całego obrazu.
W drugiej fotografii pierwszy plan jest zbyt jasny. Ludzie stojący z tyłu są poza
głębią ostrości.
Korygując obraz, autor ponownie zastosował automatyczną korektę charakterystyk
oraz filtr
Unsharp Mask
, tym razem ze wzmocnieniem 150% i promieniem
1,1 piksela. Obraz w tylnej części sceny wciąż pozostawał mało ostry, wobec czego
niewiele można już było zrobić. Autor użył narzędzia
Burn
(ściemnianie)
z ekspozycją 50%, stosując je dla półcieni (
Midtones
), aby selektywnie przyciemnić
światła obrazu.
Na trzeciej fotografii postać będąca na pierwszym planie jest zbyt ciemna.
Autor zastosował filtr
Unsharp Mask
z intensywnością 100% i promieniem 0,6 dla
całego obrazu. Następnie wybrał obszar napisów i ponownie użył tego filtra z takimi
samymi parametrami. Próbował również zastosować automatyczną korektę
krzywych, lecz okazało się to mało skuteczne. Zamiast tego, selektywnie zastosował
narzędzie
Dodge
(rozjaśnianie) dla twarzy, aby nieco rozjaśnić jej cienie.
Na czwartej fotografii kolory są zbyt jałowe, a postać będąca na pierwszym planie
jest zbyt jasna.
Autor selektywnie ściemnił postać na pierwszym planie. Następnie zwiększył ogólne
nasycenie kolorów obrazu o 14%, korzystając z polecenia
Image/Adjust/Hue/
Saturation
. Ostatecznie, korzystając z narzędzia
Sponge
(gąbka), selektywnie
zwiększył nasycenie kolorów twarzy.
Mimo iż techniki omówione w tym rozdziale mogą być stosowane również wobec ilustra-
cji lub innych rysunków skanowanych, skupiliśmy się na fotografiach. Nie bez powodu –
odbiorcy są bowiem znacznie mniej wyrozumiali, gdy z technicznego punktu widzenia
coś jest nie w porządku z fotografią, gdy dotyczy to innych elementów graficznych. Jest
to głównie spowodowane tym, że z łatwością domyślają się, jak powinna wyglądać foto-
grafia. Jeśli ich oczekiwania nie są spełnione – na przykład jeśli realistyczny portret jest
przebarwiony na zielono – prawdopodobnie będą kwestionować jakość strony oraz umie-
jętności i kwalifikacje jej projektanta.
Praca z kopią
Jeśli tylko jest to możliwe, najlepiej pracować zawsze z kopią oryginalnego
pliku o wysokiej rozdzielczości. Oryginał powinien zostać zachowany
w niezmienionym stanie, dla takich zastosowań jak choćby tworzenie nowych
obrazów o innych rozdzielczościach.
Nie istnieje nic takiego, jak typowa fotografia sieciowa. Zawartość każdego zdjęcia jest
inna, poza tym zdjęcia pochodzą z różnych źródeł, takich jak aparaty cyfrowe, klatki z ka-
mer wideo czy też skanowane slajdy bądź wydruki. Każde źródło może mieć wpływ na
wygląd materiału fotograficznego.
 Rozdział 2: Przygotowanie fotografii dla sieci WWW
31
Ze względu na to, że każda fotografia jest inna, każda wymaga indywidualnego podejścia,
przed opublikowaniem jej w sieci. Dobrze jest myśleć o tej działalności jako o pewnej
dziedzinie sztuki, a nie traktować jej jedynie jako procedury technicznej. Za pomocą
Photoshopa możliwe jest oczyszczenie fotografii z brudu i kurzu, i odsłonięcie kryjącego
się pod nią dzieła (dobrze, nie zawsze jest to dzieło, lecz prawie zawsze możliwe jest po-
prawienie jakości fotografii za pomocą opisanych tu technik).
W tym rozdziale, przedstawione techniki poprawiania fotografii podzieliliśmy na trzy głó-
wne grupy: korektę globalną, korektę selektywną oraz poprawianie obrazów pozyskanych
w drodze skanowania lub poprzez wykonanie zdjęć cyfrowych. Rozdział zakończymy in-
formacjami na temat możliwości tworzenia składanych katalogów obrazów oraz galerii
internetowych.
Korekta globalna
Korekta globalna dotyczy całego obrazu. W tym podrozdziale omówimy następujące techniki:
Usuwanie kurzu i innych zakłóceń.
Wyostrzanie rozmytego obrazu.
Korygowanie kontrastu i rozszerzanie zakresu dynamicznego.
Korygowanie zabarwienia.
Globalna korekcja kolorów.
Wymiarowanie i kadrowanie.
Spojrzenie na obraz okiem fachowca
Brad i jego partnerka Julie Beeler pracowali już z wszystkimi możliwymi rodzajami
obrazów fotograficznych, począwszy od zbiorowych zdjęć produktów, a skończywszy
na przepełnionych akcją zdjęciach spływu tratw górskimi potokami. Obrazy są do
nich przesyłane na płytach Kodak Photo CD lub dyskach Zip.
Ocena zdjęcia, przeprowadzana przez Brada, rozpoczyna się właściwie jeszcze zanim
spojrzy on na ekran monitora. Na początku dowiaduje się on, czy z danym zdjęciem
związane są szczególne ograniczenia bądź reguły. Na przykład, niektóre fotografie
National Geographic i agencji fotograficznych nie mogą być kadrowane ani zmieniane,
poza drobną korekcją kolorystyczną i skalowaniem.
Patrząc na fotografię, Brad zwraca uwagę przede wszystkim na problemy takie
jak kurz i zakłócenia, brak kontrastu, brzydkie przebarwienia czy rozmycie.
Dokumenty cyfrowe, które otrzymuje on od National Geographic, są od razu
oczyszczone i zwykle są prawie bez skazy – nie ma mowy o zarysowaniach czy
szumie elektronicznym, zaś kolory są poprawne – lecz dokumenty z innych
źródeł zwykle wymagają pewnego nakładu pracy. Fotografie pochodzące z
aparatów cyfrowych zwykle są zbyt płaskie i wymagają zwiększenia nasycenia
kolorów. Brad nie wyraża ogólnej opinii na temat obrazów Photo CD, ponieważ
ich jakość zależy od tego, jak były skanowane i kto je skanował.
Po zidentyfikowaniu poprawek, które muszą być wykonane, Brad rozpoczyna
pracę. Nie postępuje on według żadnego z góry ustalonego algorytmu.
Jednakże z przeskalowaniem obrazu zawsze zwleka do ostatniej chwili,
ponieważ jest to czynność, która nieodwracalnie odrzuca część danych obrazu.
 32
Photoshop 5 – Zastosowania w Internecie
Usuwanie kurzu i innych zakłóceń
Raczej rzadko się zdarza, aby fotografia cyfrowa nie zawierała znaków kurzu lub jednego
czy dwóch zbłąkanych pikseli, powstałych w wyniku elektronicznego „szumu”. Jeśli pro-
blemy te dotyczą konkretnego obrabianego obrazu, będą one dobrze widoczne po otwar-
ciu dokumentu. Istnieje kilka metod pozbycia się tych zakłóceń za pomocą Photoshopa.
Użycie filtrów szumu
W menu
Filter/Noise
znajdują się trzy filtry, przydatne do eliminowania skaz, które są
rozrzucone na dużym obszarze fotografii:
Filtr
Despeckle
zmniejsza szum poprzez delikatne rozmycie obrazu. Jednakże na
obrazie zostają zachowane pewne szczegóły, ponieważ filtr ten nie rozmazuje
krawędzi, czyli miejsc, w których występują duże zmiany kolorów.
Filtr
Median
łączy jasności pikseli i usuwa wartości pikseli, które w znacznym
stopniu różnią się od swoich sąsiadów. Suwak
Radius
(promień) pozwala na
zdefiniowanie, jak duży obszar sąsiedztwa piksela ma być brany pod uwagę.
Zbyt duża wartość tego parametru powoduje mocne rozmycie obrazu.
Filtr
Dust & Scratches
daje użytkownikowi największe możliwości kontroli
spośród trzech wymienionych filtrów. Suwaki
Radius
(promień) i
Threshold
(próg)
pozwalają na kontrolowanie rozmiaru usuwanych rys i kurzu.
Podczas pracy z tymi filtrami z pewnością zauważysz, że osiągnięcie dobrych rezultatów
za pomocą każdego z nich nierozerwalnie wiąże się z delikatnym rozmyciem obrazu
(w podrozdziale „Wyostrzanie rozmytego obrazu” postaramy się temu zaradzić). Z tego
względu, dobrą praktyką jest stosowanie tych filtrów jedynie w obszarach pozbawionych
istotnych dla obrazu szczegółów, na przykład w obszarach tła. Skazy występujące w ob-
szarach zawierających istotne szczegóły można usunąć na przykład za pomocą narzędzia
Rubber Stamp Tool
(Stempel). Narzędzie to kopiuje wartości pikseli otaczających nie-
chcianą skazę, zakrywając ją.
Narzędzia
SmudgeTool
oraz
Blur Tool
, które można znaleźć w pasku narzędzi, zwykle
nie są dobrą alternatywą dla narzędzia
Rubber Stamp
, ponieważ powodują one rozmazy-
wanie lub rozmywanie obszarów obrazu, co daje nierealistyczne efekty.
Oczyszczanie obrazu za pomocą rozmycia gaussowskiego
Brad Johnson zwykle unika stosowania wspomnianych wcześniej filtrów do oczyszczania
obrazów, ponieważ nie przepada za towarzyszącym temu procesowi rozmyciem. W wię-
kszości przypadków używa narzędzia
Rubber Stamp
, jednak gdy fotografia jest zbyt
ziarnista, stosuje on opracowaną przez siebie metodę, polegającą na korzystaniu z warstw.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl