[ Pobierz całość w formacie PDF ]
STEFAN ŻEROMSKI – DZIENNIKI WYBÓR
Opracował Jerzy Kądziela
I. GENEZA I DZIEJE RĘKOPISU
· miał 18- 27 lat
· wstęp „kilka wspomnień z mojego dzieciństwa”
· datowane zapisy 19.5.1882 i 10.10.1891
· na odwrocie karty tytułowej greckie: gnothi seauton (poznaj samego siebie)
· animator Dzienników nauczyciel z gimnazjum Antoni Gustaw Bem – słowa zachęty Żeromski zanotował na stronicy tytułowej I tomu
· Żeromski nazywał siebie romantykiem realizmu lub romantykiem w kapeluszu pozytywistycznym
· W trakcie wyjazdu za granicę w styczniu 1892 roku pisał listy do narzeczonej Oktawii z Radziwiłowiczów Rodkiewiczowej – przejmuje to funkcję dzienników
· Gdy odkłada Dzienniki do szafki wielokrotnie cytuje je w swoich dziełach
· Dzienniki trafiły na pensję macochy Żeromskiego Antoniny z Zeitheimów (Kielce) później trafił na inną pensję i tam budził spore sensacje J
· W testamencie Dzienniki zapisał PEN – Clubowi i w rękach ręce rodziny. Do udostępnienia 50 lat po śmierci
· Prof. Borowy po wojnie chce opracować Dzienniki
· I występ na posiedzeniu Wydziału I Towarzystwa Naukowego Warszawskiego 23.5.1950 pomocnik Jerzy Kądziela (autor wstępu). Po śmierci Borowego opracowywaniem zajął się profesor Stanisław Adamczewski. Pierwsze wydanie 1953 – 1956…3 tomy – Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”. Drugie wydanie z opracowaniem Kądzieli, 7 woluminów, „Czytelnik”, pod redakcją profesora Stanisława Pigonia. Wciąż odkrywano nowe części – 1973 „Czytelnik” „Dzienników tom odnaleziony”…być może istnieje XXI tom?
II. DZIENNIKI JAKO DOKUMENT EPOKI
· Krąg wydarzeń politycznych, europejskich – mało
· Indywidualne komentarze autora do wydarzeń z kraju – dużo
· Do wyżej – relacje z opinii różnych środowisk zwłaszcza akademickich i ziemiańskich
· Literatura – zgon i pogrzeb V. Hugo, sprawozdanie z sprowadzenia prochów Mickiewicza na Wawel
· Życie społeczne i kulturalne, oświatowe w Królestwie Polskim – z autopsji
· Wierny obraz gimnazjum kieleckiego za czasów Apuchtina
· Opisane tajne zebrania młodzieży ukrywane nawet przed nauczycielem Bemem
· Warszawska Uczelnia Weterynaryjna – Żeromski studiuje 1886 – 1888 (zrezygnował z powodu braku finansów)
· Informowanie o działalności społecznej w konspiracyjnym kółku Kielczan – grupuje absolwentów gimnazjum
· Koło Delegatów – prezesi akademiccy
· Młodzież akademicka zróżnicowana ideologicznie – Żeromski na spotkaniach wygłaszał mowy o literaturze: Mickiewiczu, Asnyku, Konopnickiej…
· Żeromski popierał program „obrony czynnej” sformułowany przez Zygmunta Miłkowskiego
· Jeż: przeciwko lojalizmowi stańczyków, kierunkom ugodowym w Królestwie opowiadając się za liberum konspiro, proponując utworzenie skarbu narodowego na cele przyszłej walki zbrojnej
· Żeromski + Maciejewski: teza o odrębności narodowej Polaków – nie spotkał się ten pomysł z aprobatą Kół (wymienione wyżej)
· Kultura: ocena Sienkiewicza, Prusa, Orzeszkowej, Dygasińskiego; malarstwo: Grottgera, Matejki, Chełmońskiego…
· Recepcja idei społeczno – politycznych
III. EWOLUCJA ŚWIATOPOGLĄDOWA AUTORA „DZIENNIKÓW”
· „Dzienniki” jako dokument osobistego rozwoju pisarza
· „Dzienniki” w sposób wyjątkowy w całej literaturze polskiej drugiej poł XIX wieku ukazują dzień po dniu proces formowania się osobowości pisarskiej autora „Syzyfowych prac”. Proces ten obserwować można na kilku płaszczyznach
1. ideologicznej – punktem wyjścia był tradycjonalizm wiary katolickiej i szlacheckiego wychowania młodego pisarza. Dom rodzinny Żeromskiego to dom biednej szlachty niewiele różniący się od gospodarstw chłopskich; stąd solidarność z chłopami od wczesnego dzieciństwa. Wiele przejawów pobożności autora w tekście
2. Wolnomyślicielstwo – pod wpływem min Gustawa Bema
3. Miłość do Heleny Radziszewskiej, młodszej siostry macochy pisarza, kobiety zamężnej i matki kilkorga dzieci.
4. pobyt w Warszawie – pozytywistyczne hasła – rodzi się autor – społecznik. Solidaryzm narodowy wkrótce nabiera cech utopijnych
· Wiele scen w Dziennikach dowodzi bystrej obserwacji antagonizmów między chatą włościańską a dworem oraz bezwzględnego wyzysku ekonomicznego chłopów.
· Wstawiennictwo za unitami którzy wykazywali bierny opór przeciw nakazom władz carskich o nawracaniu ich przemocą na prawosławie.
IV. ROZWÓJ ŚWIADOMOŚCI ESTETYCZNEJ
· Zaczynał swą drogę twórczą od naśladownictwa. Szkolne wiersze – echo drugorzędnych pisarzy romantycznych. Z romantyzmu – kierunek zainteresowań historycznych. Także liryki osobiste.
· Wpływ Bema – galeria bohaterów historycznych: Kościuszko, Ściegienny, Garibaldi itd. najczęściej wspominani.
· Później stosuje do siebie określenie Nieżdanowa – „romantyk realizmu”
· Nie toleruje reprezentantów zasady tendencyjności w sztuce spod znaku „Prawdy” i „Przeglądu Tygodniowego” . Pisze o Świętochowskim którego poważał, że ten kierunek doprowadził do absurdu, że w utworach nie ma żadnej prawdy. Żeromski przez pewien czas – obiektywny naturalista
· Nowele: W sidłach niewoli, Oko za oko, Pocałunek, Ach gdybym kiedy dożył tej pociechy…, Źródło, Cokolwiek się zdarzy, niech uderza we mnie…, Siłaczka, Mogiła – w znacznym stopniu są parafrazami rozmaitych fragmentów Dziennika
· Powracające uporczywie w Dziennikach obrazy nędzy studenckiej , uganiania się za korepetycjami, głodu, dziurawych butów i ciasnego palta, w którym bohater marznie na mrozie nakreślił potem Żeromski w Mogile, Źródle, Siłaczce, Dziejach grzechu, Nawracaniu Judasza, Przedwiośniu
V. POWIEŚĆ O SOBIE SAMYM
· Odczytanie Dzienników jako powieści osobistej – Roman intime. W narracji Dziennika można wyróżnić dwie zasadnicze zmiany: pierwszą – między trzema początkowymi tomikami a następnymi z okresu kielecko-warszawskiego, drugą – między zapiskami warszawskimi, a szerokimi obrazami z czasu guwernerskich wędrówek po prowincji
· Pierwsza – obserwacje w formie sproblematyzowanej, a fakty jednostkowe służą za tło dla sądów ogólniejszych. Drugi przełom – warsztat prób pisarskich
· Ostatnie tomiki Diennika z okresu pobytu w Łysowie. Dialektyka miłości z dwiema równocześnie partnerkami skłania autora do respektowania i wyrażania takich niuansów psychologicznych, jakich w dawniejszych tomikach, odtwarzających młodzieńcze zakochania i pasje miłosne, daremnie byśmy szukali
· Obok bohatera – nowoczesnego romantyka, stanowiącego kłębowisko sprzeczności myślowych i emocjonalnych, jest w tej prozie stale obecne alter ego, które autor dopuszcza do głosu nie tylko w celu komentowania przedstawionych zdarzeń, ale głównie w celu interpretacji własnej postawy. Czasem zresztą występuje tu zabieg szczególny polegający na pozornej deheroizacji bohatera- narratora która ma go podnieść w oczach czytelnika. Miłość to pociąg i obcość jednocześnie.
VI JĘZYK „DZIENNIKÓW”
· Słownictwo szkolne i akademickie
· Regionalizmy dotyczące życia i przyrody wsi
· Kalki frazeologiczne
· rusycyzmy
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
- Strona pocz±tkowa
- Żeromski - Ludzie bezdomni(1), E-BOOKI, Nowe (h - 123)
- Żeromski Rozdziobią nas króki wrony, Ksiązki
- Żeromski Puszcza jodłowa, Ksiązki
- Żeromski Po sedanie, Ksiązki
- Żeromski Przedwiośnie, Ksiązki
- 'Podstawy współczesnej pedagogiki' Stefan Kunowski,
- @Sękowski Stefan - Galwanotechnika Domowa(1), chemia, Stefan Sekowski
- Żeromski Stefan - Silaczka, nauka, streszczenia lektur, lektury
- Żeromski Stefan - Przedwiosnie, nauka, streszczenia lektur, lektury
- #171 Stefan Żeromski - Ananke, e-books, e-książki, ksiązki, , .-y
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- arsenalking.keep.pl