[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Walka Kościoła Katolickiego z herezjami w XII-XIII
Autor: Aneta Średzińska
Â
Â
Åšredniowiecze jest okresem bardzo szczególnym w historii ludzkoÅ›ci, a przede wszystkim w historii przeÅ›ladowaÅ„, gdyż jest, jak myÅ›lÄ™, najokrutniejszÄ… i najbardziej krwawÄ… epokÄ…, kiedy byÅ‚y popeÅ‚niane okrucieÅ„stwa w imieniu Boga. To w jego imieniu przez kilkaset lat Å›cigano, torturowano i mordowano tysiÄ…ce niewinnych kobiet, mężczyzn i dzieci, których obwiniano o czary lub sprzeniewierzenie siÄ™ szatanowi. Religia i okrucieÅ„stwo, to co jak siÄ™ zdaje powinno siÄ™ wzajemnie wykluczać - to co najwznioÅ›lejsze i to co najpodlejsze szÅ‚y ze sobÄ… w parze. Co skÅ‚oniÅ‚o KoÅ›ciół do siÄ™gniÄ™cia po tak drastyczne Å›rodki, co byÅ‚o dla niego tak ogromnym zagrożeniem, że karty historii koÅ›cioÅ‚a zostaÅ‚y splamione krwiÄ… niewinnych ludzi? Z relacji kronik Å›redniowiecznych i relacji inkwizytorów koÅ›cielnych wyÅ‚oniÅ‚ nam siÄ™ obraz bezustannych walk urzÄ™du koÅ›cielnego z rojem herezji i sekt. Â
Zacznijmy od wyjaÅ›nienia znaczenia samego sÅ‚owa herezja. Pochodzi ono z greckiego "Hairesis" oznaczajÄ…cego branie dla siebie, wybór. Jest to pojÄ™cie wieloznaczne rozpatrywać je możemy w sensie formalnym, jako Å›wiadome i dobrowolne zaprzeczenie lub poddawanie w wÄ…tpliwość przez ochrzczonego prawd wiary oraz jako obiektywne zaprzeczenie lub wÄ…tpliwość, niezależnie od udziaÅ‚u woli i Å›wiadomoÅ›ci. Herezje zawieraÅ‚y poglÄ…dy i przekonania religijne odmienne od doktryny KoÅ›cioÅ‚a katolickiego. [_1_] A "Heretykiem byÅ‚ ten, który odchodzi od wiary-a fide devius; ktoÅ› wiÄ™c sprzeniewierzajÄ…cy siÄ™ wiernoÅ›ci byÅ‚ też heretykiem w tym znaczeniu, że depcze on miÅ‚ość, bo wierność jest doskonaÅ‚ym znakiem i wyrazem prawdziwej miÅ‚oÅ›ci-caritas. [_2_] Herezje od zawsze byÅ‚y nieodÅ‚Ä…cznym atrybutem chrzeÅ›cijaÅ„stwa, praktycznie od pierwszych wieków możemy zauważyć pierwsze oznaki ich istnienia. Herezja byÅ‚a bÅ‚Ä™dem umysÅ‚u, a Chrystus żądaÅ‚ dla bÅ‚Ä…dzÄ…cych wybaczenia, stad tez poczÄ…tkowo heretycy nie spotykali siÄ™ z żadnymi objawami wrogoÅ›ci. Sytuacja zmieniÅ‚a siÄ™ diametralnie kilka wieków później, gdy zostaÅ‚y ustanowione restrykcje cywilne dotyczÄ…ce heretyków, które nakÅ‚adaÅ‚y na nich kary: pozbawienie czci (infamia), pozbawienie godnoÅ›ci i urzÄ™dów, konfiskaty majÄ…tku, bÄ…dź też kary pieniężne. Z czasem pojawiÅ‚a siÄ™ potrzeba stosowania daleko bardziej surowych kar poprzez chÅ‚ostÄ™, wygnanie na karze Å›mierci skoÅ„czywszy. Â
W XI wieku chrzeÅ›cijaÅ„stwo zachodnie przeżywa ich nasilenie, poczÄ…tkowo byÅ‚y to niewielkie grupy, dziaÅ‚ajÄ…ce na terenach wysoko rozwiniÄ™tych Europy zachodniej, później w miarÄ™ upÅ‚ywu czasu nabraÅ‚y bardziej masowego charakteru. SÄ… to m.in.: katarzy - albigensi, waldensi, humiliaci, bracia wolnego ducha, bracia apostolscy, pikardowie, ubodzy z Lombardii i ponadto setki innych, które w nomenklaturze KoÅ›cioÅ‚a Katolickiego objÄ™te sÄ… nazwÄ… kacerów. Â
Jednak moim zdaniem można je sprowadzić do dwóch głównych nurtów. Pierwszy o bardziej rewolucyjnym charakterze, gÅ‚oszÄ…cy poglÄ…dy niezgodne z ogólnie przyjÄ™tymi zasadami chrzeÅ›cijaÅ„stwa. Drugi - bardziej pokojowy, wyrastaÅ‚ bezpoÅ›rednio z gruntu ludowej pobożnoÅ›ci a opieraÅ‚ siÄ™ gÅ‚ownie na ewangelii i nie zamierzaÅ‚ wyÅ‚amywać siÄ™ z dogmatów koÅ›cielnych, byÅ‚ jedynie próbÄ… lub też chÄ™ciÄ… powrotu do nieco wyidealizowanego modelu pierwotnego chrzeÅ›cijaÅ„stwa. Najbardziej gÅ‚oÅ›nymi przedstawicielami pierwszego kierunku byli Katarzy, zwani również Albigensami. Drugi kierunek byÅ‚ nazywany powszechnie ruchem ubogich, mimo że uczestniczyli w nim gÅ‚ownie przedstawiciele zamożnej klasy kupieckiej. Nie należy tu jednak caÅ‚kowicie rozgraniczać tych ruchów, gdyż, jak wykażę później, posiadaÅ‚y one wiele punktów stycznych i zbieżnych poglÄ…dów, jedni byli sprzymierzeÅ„cami drugich.Â
Teza z jaką się spotkałam, a która miała swoje uzasadnienie, mówi o tym, że nurt drugi był bezpośrednio związany z manicheizmem, doktryną heretycką z III w., której twórcą był Manes, kapłan chrześcijański pochodzący z Iranu. Swoje twierdzenia opierał m.in. staroperskich wierzeniach religijnych, twierdził mianowicie, że świat opiera się na dwóch przeciwstawnych sobie pierwiastkach: dobru - światłości, gdzie panuje Bóg i złu - ciemności, gdzie władcą jest Diabeł. Twierdził też, że wszystko co materialne, cielesne i doczesne (rodzina, państwo, porządek społeczny) jest złe i należy do Szatana. [_3_]
Swoje zainteresowanie chciaÅ‚abym, skupić na koÅ„cu wieku XII i na wieku XIII w historii KoÅ›cioÅ‚a, ograniczajÄ…c siÄ™ jedynie do terytorium Europy. W tym bowiem okresie ruchy te byÅ‚y już silne i zinstytucjonalizowane, byÅ‚y jak siÄ™ zdawaÅ‚o godnym przeciwnikiem KoÅ›cioÅ‚a Katolickiego, który zdoÅ‚aÅ‚ skonkretyzować swoje obawy i poczynić kroki do ich zniszczenia. Z jednej strony wiek ten uważany jest za okres najwiÄ™kszego rozwoju cywilizacji Å›redniowiecznej- z drugiej zaÅ› jest jednoczeÅ›nie stuleciem kryzysu katolicyzmu.Â
ChciaÅ‚abym siÄ™ oprzeć na kilku, moim zdaniem najważniejszych źródÅ‚ach , które pozwolÄ… przybliżyć czytelnikowi specyfikÄ™ ruchów heretyckich, narzÄ™dzia jakimi posÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ KoÅ›ciół katolicki w ich zwalczaniu, oraz zastanowić siÄ™ nad przyczynami, które przyczyniÅ‚y się do podjÄ™cia z herezjami tak brutalnej walki, jakÄ… byÅ‚y pÅ‚onÄ…ce stosy.Â
ZachowaÅ‚y siÄ™ niestety tylko teksty, które dajÄ… nam jedynie jednostronne spojrzenie na problem walki KoÅ›cioÅ‚a z herezjami, sÄ… to bowiem źródÅ‚a przez koÅ›ciół stworzone. Brak jest ujÄ™cia problemu z drugiej strony, nie mamy możliwoÅ›ci przekonać siÄ™ co na temat swój i swoich poglÄ…dów myÅ›leli sami heretycy, jak bronili siÄ™ przed oskarżeniami dostojników koÅ›cielnych. Wszystkie dokumenty bowiem zostaÅ‚y spalone i zniszczone podczas procesów inkwizycyjnych. Â
Jednym z pierwszych i moim zdaniem najważniejszym objawów rosnÄ…cego strachu dostojników koÅ›cioÅ‚a katolickiego przed rodzÄ…cÄ… siÄ™ potÄ™gÄ… sÄ… postanowienia wydane przez papieża Lucjusza III i cesarza Fryderyka I BarbarossÄ™ w 1184 w Weronie, zapisane na kartach historii w postaci dekretu papieskiego "Ad Abolendam" [_4_]. Dekret ten stanowiÅ‚ pierwszy zwarty program zwalczania herezji, a powoÅ‚ujÄ™ siÄ™ na niego dlatego, iż moim zdaniem to wÅ‚aÅ›nie on zainicjowaÅ‚ istnienie aparatu do walki z herezjÄ…. Ponadto, co jest ważne, wciÄ…gaÅ‚ on do dziaÅ‚aÅ„ antyheretyckich wÅ‚adzÄ™ Å›wieckÄ…. Jest on wymieniany przez wielu autorów książek poruszajÄ…cych problem, którym siÄ™ zajmuje m.in. Potkowski Edward w swojej książce "Heretycy i inkwizytorzy" [_5_], a także Rene Nelii w "Å»ycie codziennie katarów w Langwedocji w XIII w" [_6_].Â
Kolejnym źródłem, na którym postanowiłam się oprzeć w mojej pracy jest podstawowy tekst antyheretycki Innocentego III z IV soboru laterańskiego z 1215 roku, kanon III "De haereticis" [_7_]. Papież wykorzystał w nim dorobek całego wcześniejszego ustawodawstwa kościelnego w zakresie zwalczania herezji, sankcjonował w całej rozciągłości krucjatę antyheretycką, jako jedyny z możliwych środek do walki z wyznawcami błędów. Ustalenia te stanowiły moim zdaniem podstawę do utworzenia inkwizycji - instytucji mającej zwalczać heretyków, instytucji która okazała się jedną z najczarniejszych kart w historii Kościoła. Zupełnie odmienne zdanie na temat Inkwizycji ma R. Ziemkiewicz w swoim artykule pt.: "Stosy kłamstw o inkwizycji". Artykuł ten zawiera szereg tez broniących inkwizycji. [_8_]
Niestety literatura dotycząca walki kościoła z herezją jest dość uboga i jednostronna. Autorzy książek ograniczają się jedynie do przedstawienia programu głównych ruchów heretyckich. Z uwagi na to, iż brak jest źródeł przedstawiających problem ze strony heretyków, ograniczyłam się do kilku naprawdę wartościowych pozycji, które w sposób dokładny lecz nie narzucający opinii przedstawiają omawiane przeze mnie zagadnienie. Prawodawstwo antyheretyckie
W roku 1163 ustalona zostaÅ‚a procedura Å›ledcza wobec heretyków, a w 1197 dekretem Piotra AragoÅ„skiego przyjÄ™to Å›mierć jako karÄ™ za gÅ‚oszenie herezji. W 1179 r miaÅ‚ miejsce sobór lateraÅ„ski III. Na mocy jego postanowieÅ„ heretycy zostali objÄ™ci klÄ…twÄ…, tak samo jak ich obroÅ„cy i ci, którzy udzielali im schronienia, pomocy lub goÅ›ciny. Takie same restrykcje czekaÅ‚y tych, którzy z nimi handlowali. Heretykom, niezależnie od okolicznoÅ›ci, odebrano prawo do chrzeÅ›cijaÅ„skiego pochówku.Â
W 1182 roku został ekskomunikowany ruch waldensów, co potwierdzono w 1184 r. na zjeździe duchowieństwa i dostojników świeckich w Weronie dekretem "Ad Abolendam" [_9_], zwanym przez niektórych "kartą fundacyjną inkwizycji" Przełożył on na język procedur prawo rzymskie dotyczące herezji a wcześniej zawarte w zbiorze Gracjana. Biskupi i arcybiskupi zostali zobowiązani do tego, by "...sam albo za pośrednictwem swego archidiakona lub odpowiednich osób uczciwych, dwa razy lub jeden raz do roku zwiedził własną parafię, uważaną za zamieszkaną przez kacerzy" [_10_] Również biskupi, lub też wyznaczeni przez nich komisarze, mieli przeprowadzać śledztwo, w oparciu o zeznania zaprzysiężonych świadków. Winni mieli być przekazywani pod jurysdykcję sądów świeckich, które miały ich sądzić według lokalnego prawa. Na władców, którzy odmówili współpracy, miała zostać nałożona ekskomunika (dotknęło to hrabiego Tuluzy Rajmunda VI, który nie podjął się wygnania z kraju heretyków i sam trafił w ich szeregi) [_11_], mienie ulec miało konfiskacie, a poddani zwolnieni z powinności wobec pana [_12_]. Prześladowanie herezji nabierało charakteru akcji szczegółowo zorganizowanej inkwizycji, obejmującej swoim zasięgiem każdą parafię i włączało czynnie do akcji również władze świeckie [_13_]. W żadnym z przypadków papież Innocenty III nie zalecał natychmiastowego stosowania środków drastycznych, starał się powstrzymywać surowość regionalnych władz diecezjalnych i asygnowanych komisji.
W 1199 wyszedÅ‚ z kancelarii papieskiej dekret "Vergentis in senium". Å»aden ruch nie zostaÅ‚ wymieniony z nazwy, heretycy ogólnie nazwani zostali... lisami w winnicy... [_14_], dekret zawieraÅ‚ też postanowienia dotyczÄ…ce konfiskaty na rzecz koÅ›cioÅ‚a dóbr po heretykach, zakaz piastowania wysokich urzÄ™dów. StaÅ‚ siÄ™ jednÄ… z podstawowych ustaw antyheretyckich; swoim dziaÅ‚aniem obejmowaÅ‚ najpierw teren paÅ„stwa koÅ›cielnego a nastÄ™pnie inne części Półwyspu ApeniÅ„skiego. Latem 1202 r. dekret ten zostaÅ‚ ogÅ‚oszony w Landwedocji, wprowadzenie jego powierzono kardynaÅ‚owi Janowi z Saint - Prisque. Jednak tutaj obowiÄ…zywaÅ‚ on w nieco zmienionej wersji, mianowicie zniesiono zapis o wydziedziczeniu (nie rozciÄ…gniÄ™to go na katolickich potomków skazanych). Po raz pierwszy wobec objÄ™tych kataryzmem zastosowano groźbÄ™ odebrania praw cywilnych.Â
Od połowy XIII wieku inkwizycja papieska reprezentowana była przez dominikanów i franciszkanów, ponadto na uwagę zasługuje też zakon cystersów, który podzielony na grupy penetrował Langwedocję głosząc kazania zwalczające doktrynę katarską. Inną metodą zwalczana kataryzmu były dysputy, podczas których starano się wykazać fałsz nauki heretyków. Najsłynniejszym dysputantem był Dominik de Guzman [_15_], który wielokrotnie ścierał się z katarskimi diakonami. Najsłynniejsza dysputa miała miejsce w Pamiers. Gdy głos chciała zabrać siostra hrabiego de Foix, Esklarmonda, brat Etienne de la Mainia odparł jej: "Idźcie pani do kądzieli; nie wypada wam zabierać głosu na takie tematy" [_16_]. Po kłótni jaka następnie wybuchła każdy ruszył w swoją stronę. 15 stycznia 1208 roku zostaje zamordowany Piotr de Castelnau [_17_], wydarzenie to jest bezpośrednią przyczyną podjęcia przez papieża decyzji o wszczęciu pierwszej krucjaty przeciwko katarom (1209-1211), na czele której stanął legat papieski, ambitny opat Arnold Amalryk z Citeaux.
NiedÅ‚ugo przed Å›mierciÄ… Innocenty III zdoÅ‚aÅ‚ zwoÅ‚ać IV sobór trydencki, gdzie doszÅ‚o do uchwalenia III kanonu "De heareticis" [_18_] - najważniejszego wedÅ‚ug mnie tekstu antyheretyckiego, który zostaÅ‚ poÅ›wiÄ™cony sprawie herezji i heretyków. W tym dokumencie papież zdecydowanie opowiedziaÅ‚ siÄ™ za zdÅ‚awieniem ruchów heretyckich. Ekskomunikujemy i rzucamy anatemÄ™ na każdÄ… herezjÄ™ podnoszÄ…cÄ… siÄ™ przeciwko tej Å›wiÄ™tej, ortodoksyjnej, katolickiej wierze... [_19_] ByÅ‚o to nadanie mocy prawnej ekskomunice tych, którzy przeciwstawiali siÄ™ KoÅ›cioÅ‚owi i gÅ‚oszonym przez niego tezom. Sobór ten jasno ukazuje moment przejÅ›cia od przekonywania do przymusu. Dopracowano tam również szczegóły tzw. inkwizycji biskupiej [_20_]. Rozszerzono krÄ…g podejrzanych, zacierajÄ…c granice miÄ™dzy heretykami a ich obroÅ„cami: ekskomunice podlegajÄ… także wierzÄ…cy, przyjmujÄ…cy, broniÄ…cy i wspierajÄ…cy heretyków [_21_]. Szczególnie surowo miano obchodzić siÄ™ z sÄ™dziami, adwokatami i notariuszami. [_22_] Zapisy te zostaÅ‚y niemal caÅ‚kowicie przejÄ™te ze wspomnianego już przeze mnie dekretaÅ‚u "Vergentis in senium" [_23_]. Karano również opieszaÅ‚ych w walce z innowiercami jak i tych, którym byÅ‚o to obojÄ™tne. ZostaÅ‚ postawiony znak równoÅ›ci miÄ™dzy herezjÄ…, zdradÄ… i zbrodniÄ… obrazy majestatu. Ta najwyższa kwalifikacja kryminalna daÅ‚a możliwość zastosowania najsurowszych Å›rodków, również tortur i kary Å›mierci (co zostaÅ‚o usankcjonowane przez Innocentego IV w 1252 r.). W ten sposób papieże z nauczycieli stali siÄ™ sÄ™dziami. Papież Grzegorz IX postanowiÅ‚ rozwiÄ…zać ten problem i powierzyć sprawy heretyków ludziom do tego przygotowanym i wyposażonym w peÅ‚nomocnictwa papieskie. W 1229 r. hrabia Tuluzy zostaÅ‚ zmuszony do podpisania traktatu, w którym zobowiÄ…zywaÅ‚ siÄ™ wymierzyć sprawiedliwość heretykom [_24_]. W 1231 r. w liÅ›cie skierowanym do przeora klasztoru dominikanów, papież mianowaÅ‚ go sÄ™dziÄ… delegowanym do rozpatrzenia spraw herezji, wraz z dobranymi w razie potrzeby braćmi. Dwa lata później podobni sÄ™dziowie zostali wysÅ‚ani na tereny Langwedocji. W ten sposób narodziÅ‚a siÄ™ Å›redniowieczna inkwizycja papieska. Zakres uprawnieÅ„ inkwizycji zostaÅ‚ poszerzony przez papieża Innocentego IV [_25_]. Należy tu wymienić kilku "najsÅ‚awniejszych" inkwizytorów w dziejach Å›redniowiecznej machiny koÅ›cielnej: inkwizytor niemiecki Konrad z Marburga (zabity przez heretyków w 1233), dominikanin Robert le Boudre, dziaÅ‚ajÄ…cy w latach 1235- 1240 w poÅ‚udniowej Francji, Piotr z Werony (czczony obecnie jako Å›w. Piotr MÄ™czennik). Zbrojna walka KoÅ›cioÅ‚a z herezjamiÂ
Walka orężna byÅ‚a ostatecznÄ… formÄ… sprzeciwu KoÅ›cioÅ‚a Katolickiego wobec ruchów nieortodoksyjnych. Z programem krucjaty przeciw albigensom papież Innocenty III wystÄ™powaÅ‚ już w latach wczeÅ›niejszych, na głównego jej realizatora przeznaczyÅ‚ króla Francji Filipa Augusta. Wobec braku reakcji z jego strony papież ponowiÅ‚ swój apel, skutkiem czego w maju 1208 roku Filip August powoÅ‚aÅ‚ armiÄ™ krzyżowÄ… skierowanÄ… ku Langwedocji. Niszczcie herezjÄ™ wszelkimi Å›rodkami, jakie Bóg wam zeÅ›le! Zwalczajcie heretyków z jeszcze wiÄ™kszÄ… pewnoÅ›ciÄ… niż Saracenów, gdyż oni sÄ… jeszcze bardzie niebezpieczni [_26_] - takimi sÅ‚owami papież nawoÅ‚ywaÅ‚ do walki. 20 lipca 1209 roku armia krzyżowców ruszyÅ‚a na albigensów pod Beriers. Miasto pÅ‚onęło dwa dni, prawdopodobnie nikt siÄ™ nie uratowaÅ‚. To podczas tej wyprawy zostaÅ‚y wypowiedziane sÅ‚owa, które później byÅ‚y wielokrotnie cytowane oddajÄ…c postawÄ™ zdobywców nastawionych na zabijanie i rabunek. Gdy padÅ‚o pytanie od jednego z żoÅ‚nierzy jak odróżnić katolików od heretyków, z ust opata Arnolda padÅ‚a odpowiedź na: zabijcie wszystkich , Bóg swoich rozpozna. [_27_]. Arnold zdajÄ…c papieżowi Innocentemu III relacjÄ™ z karnej ekspedycji, wymienia liczbÄ™ 20.000 zamordowanych. Jednak współczesny Arnoldowi kronikarz, Aubry de Trois-Fantaines, szacuje liczbÄ™ ofiar na 60.000 mężczyzn, kobiet i dzieci, w tym co najmniej 7000 zamordowanych w miejscowym koÅ›ciele Å›w. Magdaleny, do którego nieszczęśnicy siÄ™ schronili, mniemajÄ…c, że uchroni ich to przed masakrÄ…. W latach 1215 - 1225 trwaÅ‚ nowy etap walk, tym razem wywoÅ‚anych przez Albigensów. OdpowiedziÄ… KoÅ›cioÅ‚a byÅ‚o zwoÅ‚anie drugiej krucjaty (1226-29). Armie Ludwika VIII (byÅ‚ w nich Amaury de Montfort, syn Szymona, który kontynuowaÅ‚ kampaniÄ™ wojskowÄ… swego ojca) zaatakowaÅ‚y LangwedocjÄ™. Pomimo Å›mierci króla (przyczynÄ… byÅ‚a prawdopodobnie dyzenteria, której nabawiÅ‚ siÄ™ podczas wojny), wyczerpana szlachta poÅ‚udnia nie byÅ‚a w stanie już dÅ‚użej walczyć o swÄ… niepodlegÅ‚ość; nie byÅ‚o też możliwe zawarcie umów z sojusznikami z zewnÄ…trz. Wojownicze i pozornie niepodlegÅ‚e miasta, takie jak Tuluza czy Avignon, zostaÅ‚y zniszczone przez armie Szymona i króla; ostatni Doskonali ukrywali siÄ™ w tajnych fortecach. Montsegur [_28_] - kwatera główna dwóch beznadziejnych buntów, zostaÅ‚a zdobyta przez armiÄ™ królewskÄ… w 1243 roku, a dwustu DoskonaÅ‚ych spalono. Czasami też katarzy sami Å›ciÄ…gali na siebie przeÅ›ladowania. Tak byÅ‚o miÄ™dzy innymi w 1225 r., kiedy to zostaÅ‚y przez nich spalone katolickie koÅ›cioÅ‚y w Brescii [_29_].Â
Prócz rzezi podczas krucjat, wiele krwawych mordów dokonywano za przyzwoleniem papieskim podczas procesów inkwizycyjnych. Głównym powodem stosowania tortur (z formalno-procesowego punktu widzenia) był sposób oceny dowodów. Sama egzekucja była urządzona bardzo uroczyście z kościelną oprawą. Wszystkie istniejące opisy procesów o herezję były przedstawiane jako okrutne i krwawe tortury. Praktycznie nikt, kto nie ukorzył się przez Kościołem, nie zdołał ujść z życiem. [_30_] Wiek XIII był okresem, kiedy nastąpiło zaostrzenie się polityki papiestwa wobec dynamicznie rozwijających się ruchów heretyckich. Ustawodawstwo antyheretyckie stało się bardziej powszechne, lepiej podbudowane pod względem prawnym i znacznie ściślejsze. Stopniowo zwiększało się grono potencjalnych winowajców. Nastąpiło usztywnienie stanowiska w sprawie nowych masowych ruchów religijnych nie potępionych jako heretyckie. Ich aspiracje apostolskie zostały uznane za naganne, a znaczna część tych ruchów, m.in. grupy dobrowolnego ubóstwa, została zaliczona do ruchów heretyckich. Podsumowanie
Kościół podjął dość drastyczne kroki w walce z herezjami. Czy trzeba było aż tylu przelewów niewinnej krwi, aby kościół mógł się utwierdzić w przekonaniu, że dalej posiada niepodzielną władzę na arenie publicznej? Czy nie było innej drogi, aby przywrócić ustalony porządek? A może to Kościół był ślepy w swym egoizmie, żeby dostrzec moralne przesłania doktryn ruchów heretyckich? Odpowiedź na te pytania nie jest prosta i można byłoby poświęcić temu zagadnieniu niejedną prace. Ja jednak pozwolę sobie przytoczyć jako podsumowanie słowa Cezarego Careny z Traktatu o świętej inkwizycji: "Heretyków należy ogniem i mieczem niszczyć, gdyż łatwiej ich zwyciężyć niż przekonać." [_31_]
Gdy przyjrzymy siÄ™ doktrynom i zasadom postÄ™powania XII-wiecznych heretyków, dostrzec możemy pewne cechy wspólne: ideaÅ‚ życia apostolskiego, ataki na hierarchiÄ™ i doktrynÄ™ KoÅ›cioÅ‚a oraz dualizm. Herezje Å›redniowieczne stanowiÅ‚y zagrożenie dla jednoÅ›ci KoÅ›cioÅ‚a, poza tym ukierunkowane byÅ‚y wyraźnie przeciwko hierarchii duchownej. MiaÅ‚y jednak pewne pozytywne aspekty. ZauważajÄ…c i wytykajÄ…c bÅ‚Ä™dy popeÅ‚niane przez duchownych, głównie najważniejszych hierarchów, ich niemoralne, sprzeczne z zasadami ewangelicznego miÅ‚osierdzia postÄ™powanie, dążenie do wÅ‚adzy nad Å›wiatem, zbyt wielkie przywiÄ…zanie do dóbr materialnych, przyczyniÅ‚y siÄ™ do odnowy ChrzeÅ›cijaÅ„stwa.Â
Trudno jest dziś określić liczbę osób, które w ciągu kilku wieków skazano na stos za heretyckie poglądy. Moim zdaniem walka z ruchami heretyckimi stanowiła dla kościoła tzw. życiową konieczność. Były one bowiem podwójnym zagrożeniem. Po pierwsze występowały przeciwko systemowi feudalnemu, którego zachowania strzegł kościół, po drugie rozbijały jedność samego kościoła. Kościół nie mógł pozwolić na to, żeby została zburzona potężna monarchia papieska. Kolejni papieże potwierdzali lub rozszerzali uprawnienia instytucji inkwizycji. Powstały pierwsze podręczniki inkwizycji, które podawały szczegółowe wskazówki w sprawach badania, rozpoznawania i karania heretyków [_32_]. Myślę jednak, że mimo licznych usprawnień, nie zdołali oni stłumić całkowicie ruchów heretyckich, które pojawiały się w różnych krajów Europy w miarę narastania konfliktów społecznych.
Walka kościoła katolickiego z ruchami heretyckimi, działalność inkwizycji stanowią jeden z najważniejszych problemów historii społecznej Europy średniowiecznej. Herezje były bowiem nie tylko wyrazem pewnych tendencji w sferze świadomości społecznej, ujawnieniem przekonań i wyobrażeń religijnych odmiennych od reprezentowanych przez oficjalną doktrynę Kościoła. Były one wyrazem protestu społecznego, uzewnętrznionego w formie religijnej (dlatego w formie religijnej, gdyż była to forma dostępna dla najszerszego grona ludzi). Zauważyłam, że wspólną cechą owych ruchów heretyckich był wrogi stosunek zarówno do bogatego kościoła i duchowieństwa jak i istniejącego ustroju społecznego.
Heretykom przypisywało się rozwiązłość, łamanie przyjętych norm etyki i obyczajowości seksualnej. Wyłonił się obraz heretyka jako burzyciela porządku publicznego, dążącego do przestępstw i zbrodni. Nie chodziło o przekonanie słuchaczy, ale skompromitowanie kacerstwa przed ogółem. Ostatni etap przypisywania występków heretykom wnosi brak czci dla świętych obrazów, krzyża, komunii; podkreśla podstępność w działaniu heretyka na szkodę religii, Kościoła, stosowanie gwałtu i przemocy. Takie właśnie nieczyste narzędzia stosował Kościół Katolicki w walce z występującymi przeciw jego doktrynie. Pod hasłem walki z herezją stosowali oni coraz okrutniejsze represje. Z drugiej strony, oskarżenie o herezję było dobrym sposobem zniszczenia przeciwnika lub wymówienia posłuszeństwa feudalnemu suwerenowi. Herezja stała się powszechnie nadużywanym orężem w politycznych rozgrywkach, często pretekstem do zwykłych grabieży. Tradycyjnie wyrokowanie o herezji leżało w kompetencjach biskupów, ale szybko przestało to wystarczać - lokalni dostojnicy Kościoła byli nazbyt często zastraszani lub korumpowani przez feudałów.
Przebaczamy i prosimy o wybaczenie - tymi sÅ‚owami po raz pierwszy w historii zwierzchnik KoÅ›cioÅ‚a katolickiego przeprosiÅ‚ za zÅ‚o wyrzÄ…dzone wyznawcom innych religii. [_33_] Nawet jeÅ›li sami nie ponosimy winy za grzechy przeszÅ‚oÅ›ci, bierzemy na siebie ciężar win popeÅ‚nionych przez naszych przodków - dodaÅ‚ Jan PaweÅ‚ II w czasie mszy odprawionej w Bazylice Å›w. Piotra z okazji Dnia Przebaczenia 12 marca 2000 roku. W modlitwie powszechnej proszono o przebaczenie grzechów popeÅ‚nionych w "imiÄ™ prawdy", m.in. wypraw krzyżowych, dziaÅ‚alnoÅ›ci Inkwizycji oraz pychy, nienawiÅ›ci, żądzy wÅ‚adzy i postÄ™powania urÄ…gajÄ…cego prawom czÅ‚owieka. Homilia Jana PawÅ‚a II jest przeÅ‚omowym momentem w historii, Å›wiadczÄ…cym o pozytywnych zmianach, jakie zaszÅ‚y w Watykanie. W modlitwie powszechnej proszono o przebaczenie grzechów popeÅ‚nionych w "imiÄ™ prawdy", m.in. wypraw krzyżowych, dziaÅ‚alnoÅ›ci Inkwizycji oraz pychy, nienawiÅ›ci, żądzy wÅ‚adzy i postÄ™powania urÄ…gajÄ…cego prawom czÅ‚owieka.Â
SÅ‚owa "herezja" i "heretyk" staÅ‚y siÄ™ dziÅ› niewygodne, nazbyt kojarzÄ… siÄ™ historycznie z nietolerancyjnÄ… postawÄ… koÅ›cioÅ‚a powszechnego, z inkwizycjÄ…, stosami, wojnami religijnymi, z tym wszystkim za co dziÅ› siÄ™ przeprasza, co eufemistycznie okreÅ›la siÄ™ "bÅ‚Ä™dami ludzi KoÅ›cioÅ‚a". Nie pasuje też do ekumenicznej fasady współczesnego KoÅ›cioÅ‚a. DziÅ› dużo wygodniejsze jest używanie pojęć "sekta" i "sekciarz", którym w ostatnich latach nadano wybitnie pejoratywne znaczenia. Już samo użycie tych pojęć wobec swych ideologicznych konkurentów tj. innych koÅ›ciołów i zwiÄ…zków wyznaniowych, stawia ich na starcie w bardzo niekorzystnej pozycji wobec spoÅ‚eczeÅ„stwa, któremu wmówiono, że sekty (czyli dawne przecież herezje) sÄ… jedynie destruktywne i spoÅ‚ecznie niebezpieczne.Â
Jest to jasnym dowodem na to, że tak naprawdę Kościół katolicki doby średniowiecza poniósł klęskę, a raczej pozorne zwycięstwo w walce z ruchami heretyckimi. Zmusił heretyków do uległości z jednej strony a drugiej zaś okrył się hańbą na następne setki lat i potrzeba było dopiero wieku oświecenia i tolerancji, aby winny kościół przyznał się do grzechów jakie popełnił. (zob. www.racjonalista.pl/kk.php/s,357 )
BIBLIOGRAFIA:
·        Banaszak Marian, Historia koÅ›cioÅ‚a katolickiego, Warszawa 1986.Â
·        Baratte Emmanuel, Sto punktów zapalnych w historii koÅ›cioÅ‚a, Warszawa 1995.Â
·        Barber Malcolm, Templariusze, Warszawa 1999.Â
·        Brumlik Micha, Gnostycy: marzenie o samozbawieniu czÅ‚owieka, Gdynia 1999Â
·        Bylina StanisÅ‚aw, Wizje spoÅ‚eczne w herezjach Å›redniowiecznych Humiliaci, Begini, Begardzi, WrocÅ‚aw-Warszawa-Kraków-GdaÅ„sk 1974.Â
·        Bylina StanisÅ‚aw, Ruchy heretyckie w Å›redniowieczu,WrocÅ‚aw 1991Â
·        Caro Baroja Julio, Pan inkwizytor, Lublin 2000Â
·        Chaunu Pierre, Czas reform Historia religii i cywilizacji (1250 - 1550), Warszawa 1989.Â
·        Clifton Chas, Encyklopedia herezji i heretyków, PoznaÅ„ 1992.Â
·        DÄ…browski Jan, Dzieje Europy od X do XIV wieku : schyÅ‚ek Å›redniowiecza, Warszawa 1938.Â
·        Dobkowski Mariusz, Czy consolamentum dawaÅ‚o zbawienie? : szkic z liturgii katarskiej, Gnosis, Nr 11, 1999,s. 28-35Â
·        Figura Michel, Nowe zadania KoÅ›cioÅ‚a jako odpowiedź na gnozÄ™ i gnostycyzm, Comunio 1998, nr 4 s. 127-135Â
·        Gadal Antoine, Na scieżkach Å›wietego Graala: misteria dawnych katarów, Kraków 1994.Â
·        Gilbert Paul P. , Wprowadzenie do teologii Å›redniowiecza, Kraków 1997Â
·        Gilson Étienne Henry Historia filozofii chrzeÅ›cijaÅ„skiej w wiekach Å›rednich, Warszawa 1987,Â
·        Goglin Jean- Louis, NÄ™dzarze w Å›redniowiecznej Europie, Warszawa 1998.Â
·        Holl Adolf, Heretycy : panorama dziejów myÅ›li kacerskiej i ruchu dysydenckiego w chrzeÅ›cijaÅ„stwie, Gdynia 1994.Â
·        Huizinga Johan, JesieÅ„ Å›redniowiecza, Warszawa1992.Â
·        Karas Marcin,Wyznania wiary i główne zasady doktrynalne : katolicyzm, Kraków 2000Â
·        Katolicyzm Å›redniowieczny, pod red. Józefa Kellera, Warszawa 1977Â
·        Keller Józef, Katolicyzm jako religia i ideologia, Warszawa 1979Â
·        KÅ‚oczowski Jerzy, ChrzeÅ›cijaÅ„stwo i Historiawokół nurtów reformy chrzeÅ›cijaÅ„skiej VII - XX w, Kraków 1990Â
·        Kowalski Wierusz Jan, ChrzeÅ›cijaÅ„stwo Å›redniowieczne XI- XIV w, Warszawa 1985.Â
·        Krzyżaniakowa Jadwiga, KoncyliaryÅ›ci, heretycy i schizmatycy w paÅ„stwie pierwszych Jagiellonów, w: Dzieje narodu i paÅ„stwa polskiego Kraków 1989.Â
·        KsiÄ™ga Jana Ewangelisty ; tÅ‚. Zbigniew MikoÅ‚ejko, SpoÅ‚. Otwarte .-1998 nr 4 dod. s. I-XXÂ
·        Kumor BolesÅ‚aw, Historia KoÅ›cioÅ‚a Cz. 4, JesieÅ„ koÅ›cielnego Å›redniowiecza, Lublin 1978.Â
·        Kumor BolesÅ‚aw , Historia KoÅ›cioÅ‚aCz 3 : ZÅ‚oty okres Å›redniowiecza chrzeÅ›cijaÅ„skiego , Lublin 2001.Â
·        Le Roy Ladurie, Montaillou, wioska heretyków 1294-1324, Warszawa 1988Â
·        MaÅ‚ecki Marian, Proces templariuszy we Francji (1307 -1314), Kraków 1999Â
·        Manteuffel Tadeusz, Åšredniowiecze powszechne do schyÅ‚ku XV wieku : próba syntezy, Warszawa 1958.Â
·        Manteuffel Tadeusz, Åšredniowiecze, Warszawa 1965.Â
·        Manteuffel Tadeusz, Narodziny herezji : wyznawcy dobrowolnego ubóstwa w Å›redniowieczu, Warszawa 1963.Â
·        Manteuffel Tadeusz , Kultura Europy Å›redniowiecznej Warszawa 1974.Â
·        Masson Herve, SÅ‚ownik herezji w KoÅ›ciele katolickim, Katowice 1993.Â
·        Minois Georges, KoÅ›ciół i nauka : dzieje pewnego niezrozumienia : od Augustyna do Galileusza, Warszawa 1995.Â
·        Mundy John, Europa Å›redniowieczna 1150-1309, Warszawa 2001.Â
·        Narodziny Å›redniowiecznej Europy , pod red. Samsonowicza Henryka, Warszawa 1999Â
·        Nelli Rene, Katarskie odczytanie Ewangelii wedÅ‚ug Å›wiÄ™tego Jana tÅ‚ Åšroda Krzysztof,Gnosis, 1999, nr 9 s. 20-26.Â
·        Nelli Rene, Å»ycie codzienne katarów w Langwedocji w XIII w., Warszawa 1979Â
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Tematy
- Strona pocz±tkowa
- Świt - Daybreakers DvDScr Line XviD-FLAWL3SS, ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ►Wszystkie foldery przeniesione ze strony głównej, ►►Napisy do filmów
- [Boys of the Zodiac 05] Leo; All That You Are by Jamie Craig, New folder 1
- Żydzi Bolesław Tejkowski Walka o wolną Polske z Żydo Masonami, ebook(1)
- Événements et Commémorations - Aneta Słowik, E-booki
- !Frederick Forsyth - Psy wojny, KSIĄŻKI(,,audio,mobi,rtf,djvu), Nowy folder, [tnttorrent.info] Frederick Forsyth - Psy wojny czyta Jzef Duriasz.rar, Frederick Forsyth - Psy wojny
- Świadectwo Huberta (wspólnota), Z Bogiem, zmień sposób na lepsze; ZAPRASZAM!, katolik. czyli, chomiki w katolickiej atmosferze, ACSM
- Śpiewnik Rockowy [torrenty.org], KSIĄŻKI(,,audio,mobi,rtf,djvu), Nowy folder, Śpiewniki
- Åšmiertelnie absurdalne zebranie ebook, Poezja, dramat
- Życiorys Jana Kilińskiego 1760-1819, Historia
- [Robert-o-Ebewele] Polymer-Science-and-Technology(Book4You), Polimery, Polimery i hydrożele
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- arsenalking.keep.pl