[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Hity Rzymu i Watykanu
5
NAJWAŻNIEJSZE ZABYTKI
ANTYCZNEGO RZYMU
Ara Pacis Augustiae
Ÿ
s . 118
Ołtarz pokoju zbudowany w 13 r. p.n.e. na polecenie rzymskiego Senatu
dla upamiętnienia Pax Romana, po ostatecznym podboju Hiszpanii i Galii
przez Augusta. Imponujący monument wykuty w białym marmurze,
ozdobiony pięknymi płaskorzeźbami ze scenami mitologicznymi.
Zamek św. Anioła
Ÿ
s . 115
Obiekt powstał w II w. jako mauzoleum cesarza Hadriana. Spoczęli w nim
wszyscy cesarze od Hadriana po Karakallę. Z biegiem wieków został
przekształcony w watykańskie więzienie. Był również schronem, do
którego udawali się papieże w razie niebezpieczeństwa. W Castel Sant’
Angelo było również archiwum tajnych dokumentów.
Koloseum
Łuk Konstantyna
Ÿ
s. 165
Zbudowany w sąsiedztwie Koloseum,
jest ostatnim łukiem triumfalnym
starożytnego Rzymu. Usytuowany
na drodze, którą wkraczali do miasta
powracający z wypraw żołnierze. Miał
uświetniać zwycięstwo Konstantyna
nad Maksencjuszem na moście
Mulwijskim.
Panteon
Ÿ
s. 97
Świątynia wielu bóstw, majstersztyk rzymskiej architektury, przez ok. 1300 lat
(aż do XV w.) była największą budowlą kopułową na świecie. Panteon był inspiracją
i wzorcem dla wielu nowożytnych obiektów.
Termy Karakalli
Ÿ
s. 151
Ruiny ogromnych rzymskich term, które były w stanie pomieścić 1,6 tys. osób.
Znaleziono tu wiele cennych obiektów, które dziś można oglądać w rzymskich
muzeach.
Largo di Torre Argentina
Ÿ
s. 101
Ruchliwy plac miejski, w którego centrum znajduje się rozległy kompleks rzymskich
ruin z czasów Republiki. To tutaj zasztyletowany Julisz Cezar wypowiedział swoje
ostatnie zdanie: “I ty Brutusie przeciwko mnie”.
Fragment Łuku Konstantyna
Zamek św. Anioła
Forum, łuk i hale Trajana
Ÿ
s. 164
Forum zostało zbudowane przez cesarza Trajana. Zachowała się bogato
zdobiona, 40-metrowa kolumna, przykład jednego z nielicznych
zabytków starożytności w nienaruszonym stanie. Obok forum rozciągają
się Mercati di Traiano – rodzaj antycznego centrum handlowego.
Forum Romanum
Ÿ
s. 155
Dawne serce starożytnego Rzymu położone w dolinie pomiędzy
Kapitolem, Palatynem, Kwirynałem i Eskwilinem. To tutaj skupiało się
życie miasta, zarówno w czasach Królestwa, Republiki, jak i w okresie
Cesarstwa.
CZTERY NAJWAŻNIEJSZE
BAZYLIKI PATRIARCHALNE
Bazylika św. Jana na Lateranie
(Basilica di San Giovanni in
Laterano)
Ÿ
s. 168
Wzniesiona w IV w. jako pierwsza
rzymska bazylika, jest drugim pod
względem ważności kościołem
w Rzymie. Obecnie katedra diecezjalna
biskupa Rzymu. Zanim papieże
przenieśli się z Lateranu na Watykan
pełniła rolę głównej świątyni
chrześcijańskiej.
Bazylika św. Marii Większej (Basilica di Santa Maria Maggiore)
Krużganki bazyliki św. Jana na Lateranie
Ÿ
s. 140
Położona na Eskwilinie ostatnia z czterech patriarchalnych bazylik Rzymu,
poświęcona Matce Boskiej Śnieżnej. Bazylika została wzniesiona w V w., ale
wielokrotnie przebudowywana, nosi ślady różnych epok i kryje wiele interesujących
zabytków.
Bazylika św. Pawła za Murami (Basilica di San Paolo Fuori le Mura)
Ÿ
s. 154
Druga co do wielkości po Bazylice św. Piotra świątynia w Rzymie, zbudowana w IV w.
na miejscu, gdzie zginął św. Paweł.
Dawne serce starożytnego Rzymu
Koloseum
Ÿ
s. 166
Świetnie zachowany, największy rzymski amfi teatr wzniesiony przez
Cesarza Wespazjana w 72 r. n.e. Dawne miejsce walk gladiatorów jest dziś
swoistą wizytówką Wiecznego Miasta.
Kupksiążkę
Polećksiążkę
Kupksiążkę
Polećksiążkę
 Hity Rzymu i Watykanu
7
Bazylika św. Marii Większej
Plac handlowy kiedyś był miejscem egzekucji Giordana Bruna
Bazylika św. Piotra (Basilica di San Pietro)
Ÿ
s. 197
Zbudowana na miejscu męczeństwa św. Piotra, główny ośrodek kultu
chrześcijańskiego i największy chrześcijański kościół na świecie.
Arcydzieło renesansu i baroku, kryjące w swoim wnętrzu cenne dzieła,
m.in.
Pietę
Michała Anioła.
NAJWSPANIALSZE PLACE
Campo dei Fiori
Ÿ
s . 113
Zbudowany w miejscu, gdzie wznosił się kiedyś teatr Pompejusza. Reprezentacyjny
plac, na którym odbywały się m.in. publiczne egzekucje (spłonął tu na stosie
Giordano Bruno). Dziś miejsce pełni funkcję placu handlowego, a wieczorami
spotyka się tutaj młodzież.
Piazza del Campidoglio
Ÿ
s. 103
Plac wybudowany według projektu Michała Anioła. W centrum placu stoi kopia
konnego pomnika Marka Aureliusza, którego oryginał znajduje się w pobliskich
Muzeach Kapitolińskich.
Piazza del Popolo
NAJCIEKAWSZE KOŚCIOŁY
Bazylika San Clemente
Ÿ
s. 144
Świątynia położona na wzgórzu Celius jest jednym z ciekawszych rzymskich
palimpsestów. Warstwami nakładają się na siebie budowle z kolejnych
epok, począwszy od rzymskiego mitreum i domus z II w. n.e., poprzez
chrześcijańskie świątynie z IV i XII w. n.e., aż do barokowych struktur.
Kościół Il Gesù
Ÿ
s. 100
Pierwszy kościół spełniający
kontrreformacyjne kryteria
architektoniczne ustalone na
soborze w Trydencie. Przez wiele lat
był wzorem dla wielu barokowych
budowli. W kościele znajdują się także
poloniki: grób kard. Jerzego Radziwiłła
oraz kaplica poświęcona polskiemu
jezuicie św. Andrzejowi Boboli.
Kościół Santa Maria
del Popolo
Ÿ
s. 123
Jedna z ciekawszych rzymskich
świątyń. Niepozorna z zewnątrz, ale
wewnątrz jest swoistą galerią sztuki,
gromadzącą dzieła Caravaggia,
Rafaela i Berniniego.
Kościół Santa Maria
della Vittoria
Ÿ
s. 136
Barokowy kościół na Eskwilinie
słynie przede wszystkim ze
znajdującej się tu rzeźby Berniniego

Ekstaza św. Teresy
.
Ÿ
s. 123
Plac, który kiedyś był pierwszym przystankiem dla pielgrzymów
przybywających konsularną drogą Flaminia. Obecny wygląd zawdzięcza
Giuseppe Valdierowi, który przebudował go w 1. poł. XIX w. w stylu
klasycystycznym. Na środku placu stoi obelisk, a w północno-wschodniej
części kościół Santa Maria del Popolo.
Piazza del Quirinale
Ÿ
s. 132
Plac znajdujący się na legenarnym wzgórzu – Kwirynale. W tutejszym
Palazzo
del Quirinale
, kiedyś letniej rezydencji papieży, znajduje się obecnie siedziba
prezydenta republiki. Plac zdobi fontanna z posągami Dioskurów (I w. n.e.)
i egipskim obeliskiem.
Piazza di Santa Maria in Trastevere
Ÿ
s . 178
Gwarny, główny plac urokliwej dzielnicy Zatybrze. Znajduje się tu
bazylika
o tej
samej nazwie (XII w.), pierwsze miejsce maryjnego kultu w Rzymie. Na środku placu
stoi fontanna – popularne miejsce spotkań miejscowej młodzieży i turystów.
Piazza di Spagna
Ÿ
s. 120
Jeden z najsłynniejszych rzymskich placów, biorący swoją nazwę od znajdującej się
tu Ambasady Hiszpanii. Szczególnego charakteru nadają mu piękne, falujące
schody
hiszpańskie
prowadzące na wzgórze Trinità dei Monti, gdzie wznosi się kościół pod
takim samym wezwaniem.
Piazza Navona
Ÿ
s. 108
Jeden z najwspanialszych barokowych placów Rzymu, powstały na ruinach stadionu
Domicjana (I w. n.e.). W jego centrum stoi imponująca
Fontanna Czterech Rzek
autorstwa Berniniego, a naprzeciw kościół św. Agnieszki w Agnonie (San Agnese in
Agone), projektu Borrominiego.
Piazza Venezia
Ÿ
s. 91
Pierwszy renesansowy plac w Rzymie. Otacza go wiele interesujących budowli, jak
renesansowy Pałac Wenecki (dziś siedziba muzeum) oraz Ołtarz Ojczyzny.
Santa Maria del Popolo
Wnętrze kościoła
Kościół Santa Maria
in Cosmedin
Ÿ
s . 173
Ciekawy, wczesnochrześcijański
kosciół odwiedzany przez
turystów przede wszystkim ze
względu na znajdujące się w jego
przedsionku
Usta Prawdy
(Bocca della Verità) – kamienną
tarczę przedstawiającą
rzymskiego boga rzek, która,
jak głosi legenda, każdemu kto
skłamie włożywszy rękę do ust
bożka, odgryzie dłoń.
NAJPIĘKNIEJSZE FONTANNY
Fontana dei Quatro Fiumi
Ÿ
s. 108
Symbolizująca cztery rzeki czterech kontynentów. Wspaniała barokowa
fontanna autorstwa Gian Lorenza Berniniego znajduje się w centralnym punkcie
Piazza Navona.
Fontana del Tritone
Ÿ
s. 135
Fontanna Trytona na środku placu Barberini, projektu Berniniego, który wykonał ją
na zlecenie papieża Urbana VIII Barberini.
Usta Prawdy
Kupksiążkę
Polećksiążkę
Kupksiążkę
Polećksiążkę
 Rzym
Panteon, plac Wenecki i Kapitol
91
Panteon, plac Wenecki i Kapitol
Rzym – Wieczne Miasto, do którego „prowadzą wszystkie drogi“. Staro-
żytne ruiny i nowoczesna metropolia. Zakurzone zaułki i najwspanial-
sze dzieła sztuki. Miasto jednoczące skrajności, stojące niegdyś na czele
świata pogańskiego, a dziś będące centrum chrześcijaństwa. Przyciąga
turystów z całego świata, szepcąc o potędze i chwale, o pięknie zaklę-
tym w budynkach i obrazach, o fascynacji i magii, które każą wracać do
Miasta Siedmiu Wzgórz. Do Rzymu można przyjeżdżać wielokrotnie
i zawsze odkryjemy coś nowego, zaskakującego i pięknego.
Wokół Panteonu i placu Weneckiego
Sercem Rzymu jest obszar poło-
żony pomiędzy budynkiem zwanym
Altare della Patria
(Ołtarz Ojczy-
zny określany też jako Monumento
a Vittorio Emmanuele II, w skrócie
Vittoriano – pomnik poświęcony
pierwszemu królowi zjednoczo-
nych Włoch), a
pałacem Montecito-
rio
, który obecnie stanowi siedzibę
parlamentu włoskiego.
Wspomniany Ołtarz Ojczyzny znaj-
duje się przy placu Weneckim. Ta
ogromna biała budowla rzuca
się w oczy jako pierwsza, mimo
iż została zbudowana najpóźniej
(1885–1911) ze stojących obecnie
przy placu gmachów. Jest to drugi
największy budynek w Rzymie –
rozmiarem ustępuje tylko Bazy-
lice św. Piotra. Został zbudowany, aby upamiętnić niezwykle ważne
wydarzenie, jakim było zjednoczenie Włoch i do dziś stanowi arenę
ważnych uroczystości państwowych. Budynek otrzymał miano Ołtarza
Ojczyzny tuż po I wojnie światowej, gdy stał się symbolicznym gro-
bem nieznanego żołnierza (
Milite ignoto
). Okazałe schody centralne
prowadzą turystów wprost do statui Dea Roma (Bogini Rzymu), oto-
czonej przez dwie płaskorzeźby będące prezentacją Triumfu patrio-
tyzmu i Triumfu pracy. Tymczasem wspinając się bocznymi schodami ,
dociera się do ogromnego pomnika przedstawiającego Wiktora Ema-
nuela II na koniu. Statuę wykonano w brązie a postać króla jest 16 razy
większa niż w rzeczywistości. Ma 12 metrów i waży 50 ton. Uważni
obserwatorzy spostrzegą też towarzyszące pomnikowi liczne sym-
bole odnoszące się do Italii, takie jak przedstawienia włoskich miast
czy regionów. War to wiedzieć, że Altare del la Patria nie jest budynkiem
docenianym przez koneserów sztuki i architektury. Wiele osób traktuje
go z lekceważeniem, podkreślając, że jest on najczystszym przejawem
współczesnego kiczu i nazywają go złośliwie „tortem weselnym” lub
„maszyną do pisania”.
Warto jednak wspiąć się po schodach budynku, bowiem z tarasu na górze
rozciąga się widok na cał y plac Wenecki , a także na drogę prowadzącą do
Koloseum. Można także wyjechać przeźroczystą, panoramiczną windą
na sam jego szczyt, skąd widać panoramę całego Rzymu. W budynku
znajduje się muzeum poświęcone ruchowi zjednoczeniowemu Włoch
(Museo del Risorgimento).
Museo del Risorgimento
Rzym jest bardzo rozległym miastem i trzeba dobrze przygotować plan
zwiedzania, by nie pominąć najważniejszych zabytków – zwłaszcza gdy
zamierza się tu spędzić niewiele czasu. Osoby pragnące zostać dłużej
w Wiecznym Mieście będą mogły zobaczyć naprawdę wiele atrakcji.
Oprócz miejsc „obowiązkowych”, takich jak Koloseum czy Fontanna
di Trevi, warto zwiedzić muzea, które są pełne prawdziwych skarbów
sztuki (m. in. Galleria Borghese). Spacer po niezwykle urokliwych dziel-
nicach miasta, takich jak Testacciopo będzie idealnym czasem relaksu
i zadumy. Warto odpocząć nad Tybrem bądź w jednym z rzymskich par-
ków zwanych „villami”, czy zjeść przepyszne lody, podziwiając pano-
ramę Wiecznego Miasta ze wzgórza Gianicolo. Zawsze warto jednak
rozpocząć podróż od ścisłego centrum Rzymu, które oszałamia liczbą
i ogromem zabytków.
i podziwiany
Altare della Patria jest krytykowany
, Piazza Venezia; tel.: +39 06 6793598;
http://www.risorgimento.it; codz. 9.30–18.30; wstęp wolny; wjazd windą 7 EUR.
Fontanna Neptuna na Piazza Navona
Kupksiążkę
Polećksiążkę
Kupksiążkę
Polećksiążkę
 Rzym
Panteon, plac Wenecki i Kapitol
93
Plac Wenecki
został zbudowany w XV w. i był pierwszym renesansowym
placem w Rzymie. Jego nazwa pochodzi od XV-wiecznego
Palazzo Vene-
zia
, jednego z najwcześniej powstałych budynków renesansowych w Rzy-
mie. Wykonany został wg projektu L .B. Alber tiego na zlecenie weneckiego
kardynała Barbo, późniejszego papieża Pawła II i był początkowo rezyden-
cją papieską. Później mieściła się tutaj ambasada wenecka, stąd nazwa
całego placu. W czasach Mussoliniego mieszkał tu sam „duce” (słynny
jest balkon, z którego przemawiał), a więc to tutaj biło serce faszystow-
skich Włoch. Wnętrze pałacu kryje między innymi cenne zbiory arrasów,
a także pierwsze renesansowe obrazy włoskie.
Palazzo Venezia
Co ciekawe, mieściła się tam niegdyś
słynna kawiarnia Caf è Faraglia, w któ-
rej wieczorami gromadziła się śmie-
tanka włoskiego dekadentyzmu ze
słynnym pisarzem Gabrielem D’An-
nunzio na czele. Kawiarnia została
niestety zamknięta w czasach dyk-
tatury Mussoliniego, gdyż władze
obawiały się, że w jej wnętrzach
może być przygotowywany zamach
na dyktatora.
Naprzeciw Pałacu Weneckiego,
nieco w cieniu budynku towarzy-
stwa ubezpieczeń, znajduje się nie-
duży
kościół Santa Maria di Loreto
. Tuż obok znajduje się druga świąty-
nia (Santissimo Nome di Maria), wzniesiona by upamiętnić zwycięstwo
Jana III Sobieskiego pod Wiedniem.
Nieco dalej na wschód od placu, przy Via della Pilotta 17, w Palazzo Colonna
znajduje się
Galleria Colonna
. Mieści się ona w XVII-wiecznym Palazzo
Colonna, należącym niegdyś do włoskiego możnego rodu Colonna, a jej
początki sięgają lat 1654–65. Z wiekiem galeria powiększała swoje zbiory
i dziś można tam zobaczyć wiele ważnych dzieł malarstwa, głównie wło-
skiego z XIV–XVIII w. oraz rzymskie rzeźby. Wśród wystawionych w galerii
artystów warto wymienić m.in. Guercina, Bronzina, Rubensa, Tintoretta,
Ghirlandaia, Palmę Starszego, Veronese’a oraz Carracciego. Dzieła rozmiesz-
czono w trzech salonach. Ponadto można zwiedzać apartamenty księż-
niczki Izabeli, ale możliwe jest to jedynie dla grup powyżej 10 osób.
Galleria Colonna
, Via del Plebiscito 118; tel.: +39 06 32810, 6780131; wt.–nd. 8.30–
19.30, zamkn. 1 I, 25 XII; wstęp 4 i 2 EUR, poniżej 18 i powyżej 65 lat wstęp wolny.
Plac Wenecki
Naprzeciw Pałacu Weneckiego znajduje się
siedziba Weneckiego Towarzy-
stwa Ubezpieczeniowego
(Palazzo delle Assicurazioni Generali di Venezia),
budynek wzniesiony dużo później, ale naśladujący styl Pałacu Weneckiego.
Santi Claudio
e Andrea
dei Borgognoni
Piazza del
Parlamento
Santissimo
Sacramento
al Tritone
Panteon, plac
Wenecki i Kapitol
0
Museo
Napoloenico
a
n
Museo
Nazionale
Fontana
di Trevi
Galeria
Alberto Sordi
100 m
Parlamento
Italiano
Piazza
Di Trevi
Romano-
-Palazzo
Altemps
Museo
Nazionale delle
Paste Alimentari
Chiesa
Santa Maria
Dell’ Anima
Piazza
Montecitorio
Piazza
Colonna
Via d
Santi Vincenzo e Anastasio
a Fontana di Trevi
Palazzo
del Quirinale
Chiesa
Di San Luigi
Dei Francesi
Chiesa di Santa
Maria Maddalena
Piazza
di Pietra
Piazza
Capranica
Piazza del
Quirinale
Santissimo
Crociisso
al Corso
San Marcello
al Corso
Fontana
dei Quattro Fiumi
Vi
Chiesa
di San Eustachio
Fontana
dei Dioscuri
Chiesa di
San Ignazio
Piazza
Navona
Santa Maria
ad Martyres
Pantheon
Pantheon
Fontana
del Nettuno
Nostra Signora
del Sacro Cuore
Chiesa di Santa Maria
sopra Minerva
Scuderie
del Quirinale
, Piazza SS. Apostoli 66, wejście od strony Via della Pilotta 17 lub
– dla niepełnosprawnych – od strony Piazza SS. Apostoli 66; tel.: +39 06 6784350,
6794362, 69921022; http://www.galleriacolonna.it; sb. 9.00–13.00, zamkn. 25 VII–29
VIII; wstęp 10 i 8 EUR.
Chiesa di
San Ivo
della
Sapienza
Fontana
del Moro
Piazza
Di Sant’
Ignazio
Santa Maria
in Via Lata
Via
Museodi
Roma
Galleria
Colonna
San Giovanni
della Pigna
Santo Stefano
del Cacco
Galleria
Doria
Pamphili
Santi Benedetto
e Scolastica all Argentina
Santa Maria
in Monterone
Statua
di Pasquino
Santa Maria del
Carmine alle
Tre Cannelle
San
Pantaleo
San Lorenzo
in Damaso
Santissime
Stimmate
Basilica
di San
Marco
Museo
Barracco
Chiesa di Sant’Andrea
della Valle
Piazza
San
Marco
Piazza
Venezia
Santissimo Nome di
Maria al Foro Traiano
Museo
Teatrale
Idąc wzdłuż Pałacu Weneckiego w stronę Ołtarza Ojczyzny, można zajrzeć
na
Piazza San Marco
, przy którym znajduje się
kościół św. Marka
połą-
czony z Pałacem Weneckim. Został wzniesiony w IV w., ale niemal całkowi-
cie przebudowano go w latach 1455–71 na polecenie wspomnianego już
kardynała Barbo. Renesansowa fasada kościoła przyozdobiona jest pięk-
nym portykiem o trzech arkadach zwieńczonych lożą, z której to papież
udzielał błogosławieństwa. Wnętrze jest w większości wykonane w stylu
barokowym. Zachowały się w nim także nieliczne elementy renesansowe,
jak kasetonowy strop z XIV w., dzieło Giovannino i Marco de Dolci. Szcze-
gólną uwagę warto zwrócić na mozaiki w absydzie, datowane na wiek IX,
przedstawiające Chrystusa, apostołów i świętych. W pierwszej kaplicy po
prawej można oglądać dzieła Palmy Młodszego, a w prezbiterium grobo-
wiec dłuta Canovy. W zakrystii znajduje się ołtarz Nino da Fiesole. Na rogu
placu św. Marka stoi antyczny posąg prawdopodobnie egipskiej bogini
Izydy – władczyni nieba i ziemi, zwany popularnie Madame Lukrecja (przy-
pominał kochankę króla Neapolu). Jest to przykład „mówiącego posągów”,
dzięki którym mieszkańcy Rzymu mogli bez cenzury wyrażać często nie-
pochlebne opinie na tematy społeczne czy polityczne.
Santa Maria
di Loreto
Colonna
Traiana
Gesu Nazareno
all Argentina
Chiesa
del Gesù
Giordano Bruno
Giordano Bruno
Palazzo
Venezia
Teatro
Argentina
Largo di
Torre Argentina
Campo
dei Fiori
Foro
Traiano
Mercati
di Traiano
Il polmone
pulsante
di Saverio
Ungheri
Santa Barbara dei Librai
Santa Barbara dei Librai
Chiesa di
San Stanislao
Rupe Tarpea
Rupe Tarpea
Galleria
Spada
Altare della Patria
Altare della Patria
Sant'Anna
Santi Biagio
e Carlo ai Catinari
Museo Nazionale
Romano – Crypta Balbi
Santa Maria
in Publicolis
Chiesa di Santa
Maria in Aracoeli
San Salvatore
in Campo
Chiesa di San
Giuseppe
dei Falegnami
Fori
Imperiali
Santissima
Trinita dei
Pellegrini
ai Catinari
Sant Ambrogio
della Massima
Fontana
delle Tartarughe
Santa Maria
in Monticelli
Musei
Capitolini
Santa Maria del
Pianto ai Catinari
Cassa di
Lorenzo Manilio
Cassa di
Lorenzo Manilio
Portico
di Ottavia
Santa Maria
in Portico
in Campitelli
Santi Luca
e Martina
al Foro Romano
Portico
di Ottavia
Piazza
del
Campid
oglio
Sant Angelo
in Pescheria
San Paolo
alla Regola
San Tommaso
ai Cenci
Arcodi
Settimio
Severo
San Lorenzo de
Speziali in Miranda
Teatro
di Marcello
Synagoga
i Getto
E
R E
T
San Gregorio
a Ponte Quattro Capi
Santa Maria
della Consolazione
al Foro Romano
Fatebenefratelli
Fatebenefratelli
Chiesa di San
Nicola in Carcere
San
Giovanni
Calibita
Sant
Omobono
Isola Tiberi
n
a
San Teodoro
al Palatino
Sant Eligio
dei Ferrari
San Giovanni
Battista Decollato
Sant Eligio
dei Ferrari
San Bartolomeo all’ Isola
San Bartolomeo all’ Isola
San Giovanni
Battista Decollato
Santa Agata
in Tra
s
t
e
vere
Travestere
San Giorgio
in Velabro
Sa
nta
Margherita
in Trastevere
Ponte Rotto
Ponte Rotto
Arco di Giano
Arco di Giano
San
Crisogono
Tempio
di Fortuna Virilis
San Benedetto
in Piscinula
Tempio
di Ercole
Vincitore
San Salvatore della Corte
(Santa Maria della Luce)
Fontana dei Tritoni
Fontana dei Tritoni
Kupksiążkę
Polećksiążkę
Kupksiążkę
Polećksiążkę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl