[ Pobierz całość w formacie PDF ]

SCENARIUSZ HOSPITACJI DIAGNOZUJACEJ W KLASIE VI - JĘZYK POLSKI

 

DATA:

 

PROWADZĄCA: A. SZCZEPANIK

 

TEMAT: JEZYKOWE ŚRODKI WARTOŚCIOWANIA I OCENIANIA ŚWIATA

 

 

GŁÓWNY CEL EDUKACYJNY ZAWARTY W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ:

 

KSZTAŁCENIE SPRAWNOŚCI MÓWIENIA, SŁUCHANIA, CZYTANIA I PISANIA W ZRÓŻNICOWANYCH SYTUACJACH KOMUNIKACYJNYCH PRYWATNYCH I PUBLICZNYCH, A ZWŁASZCZA WAŻNYCH DLA ŻYCIA W PAŃSTWIE DEMOKRATYCZNYM I OBYWATELSKIM: ROZWIJANIE ZAINTERESOWANIA UCZNIÓW JĘZYKIEM JAKO SKŁADNIKIEM DZIEDZICTWA KULTUROWEGO

 

 

 

Cele ogólne wynikające  z treści nauczania zawartych w podstawie programowej

Cele operacyjne

Doskonalenie czytania ze zrozumieniem

Uczeń:

·         Czyta ze zrozumieniem polecenia do zadań, rozumie ich treść

·         Podany tekst przekształca wielokrotnie (wyraża dodatnią bądź ujemną ocenę)

Doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi na zadany temat

Uczeń:

·         Określa i uzasadnia cel, intencję danej wypowiedzi(wyznanie uczuć, opisywanie rzeczywistości, wyrażenie: woli, życzenia, prośby)

·         Wie co to jest przenośnia, porównanie, uosobienie

·         Wie co to są środki słowotwórcze: zdrobnienie, zgrubienie

Wzbogacanie czynnego słownictwa uczniów poprzez stosowanie środków wartościujących i oceniających świat

Uczeń:

·         Tworzy stopień wyższy i najwyższy przymiotników i przysłówków

·         Tworzy wartościujące przymiotniki i przysłówki

·         Tworzy zdrobnienia i zgrubienia

·         Tworzy potoczne przenośnie, porównania, uosobienia

 

 

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1.      Wprowadzenie do tematu zajęć.

Nauczyciel podaje temat lekcji – wyjaśnia go, przypomina uczniom co oznacza słowo wartość.

2.      Praca z całą klasą

Za pomocą rzutnika pisma nauczyciel przedstawia 4 teksty i prosi uczniów o określenie celu wypowiedzi, którym może być: wyznanie uczucia, opisywanie rzeczywistości, wyrażenie: woli, życzenia, prośby. Uczniowie formułują wypowiedź  pamiętając o tym aby były one uzasadnione, poparte argumentem. Polecenie nr 1

3.      Praca z całą klasą

Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wyjaśniają(najlepiej swoimi słowami)następujące pojęcia: przenośnia, porównanie, uosobienie, zdrobnienie, zgrubienie. Polecenie nr 2

4.      Praca w grupach zróżnicowana

Nauczyciel przedstawia zadania dla poszczególnych grup i je omawia.

Polecenie dla grup jest następujące: Podany tekst proszę przekształć tak, żeby wyrazić  dodatnią lub ujemną ocenę za pomocą różnych środków językowych zgromadzonych według następującego kryterium:                  Polecenie nr 3

·         Wartościujące przymiotniki i przysłówki

·         Środki słowotwórcze: zdrobnienia, zgrubienia

·         Przymiotniki i przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym

·         Potoczne porównania, przenośnie, uosobienia

 

     Nauczyciel zwraca uwagę na staranność wykonania zadania, estetyczne pismo oraz przestrzeganie zasad ortograficznych i interpunkcyjnych.

 

TEKST DO ZADANIA DLA GRUPY I ( ZIMA)

Nadeszła zima. Wieje wiatr. Sypie śnieg.

 

TEKST DO ZADANIA DLA GRUPY II ( WIOSNA)

Nadeszła wiosna. Świeci słońce. Przyroda budzi się do życia.

 

TEKST DO ZADANIA DLA GRUPY III ( LATO)

Nadeszło lato. Świeci słońce. Wszystko kwitnie.

 

TEKST DO ZADANIA DLA GRUPY IV ( JESIEŃ)

Nadeszła jesień. Wieje wiatr. Pada deszcz.

 

Dla przykładu nauczyciel na foliogramie pokazuje uczniom jeden ze sposobów przekształcenia tekstu.

 

5.      Praca w grupach.

Uczniowie w grupach pracują nad tekstami, gromadząc najpierw środki językowe, a później przekształcając tekst.

 

6.      Prezentacja prac przez poszczególne grupy. Odczytywanie tekstów z właściwą intonacją.

 

7.      Omówienie przez nauczyciela prezentowanych prac. Dokonanie słownej oceny lekcji.

 

4

 

KARTA OBSERWACJI ZAJĘĆ

HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA W KLASIE VIB – JĘZYK POLSKI

 

Zagadnienia hospitacyjne

Zagadnienia dla uczniów

Uwagi z obserwacji

 

Czytanie ze zrozumieniem poleceń

·         Rozwiązywanie zadania- praca w grupach, prawidłowe odczytywanie instrukcji do zadań

·         Przekształcanie tekstu wielokrotnie(wyrażenie dodatniej bądź ujemnej oceny świata za pomocą różnych środków językowych) –Polecenie nr 3

Poziom - P

Standard- 2.3 2.5 5.1

 

Umiejętność formułowania wypowiedzi na zadany temat

·         Określenie i uzasadnienie celu, intencji danej wypowiedzi(wyznanie uczuć, opisywanie rzeczywistości, wyrażenie: woli, życzenia, prośby)-praca z całą klasą

Polecenie nr 1

Poziom –P

Standard- 3.4

·         Wyjaśnienie co to jest przenośnia, porównanie, uosobienie-praca indywidualna

Polecenie nr 2

Poziom- P

Standard- 1.2b

·         Wyjaśnienie co to są środki słowotwórcze: zdrobnienia, zgrubienia – praca indywidualna

Polecenie nr 2

Poziom – P

Standard – 1.2b

 

 

Umiejętność wzbogacania czynnego słownictwa poprzez stosowanie środków wartościujących i oceniających świat

·         Tworzenie stopnia wyższego i najwyższego przymiotników i przysłówków

·         Tworzenie wartościujących przymiotników i przysłówków

·         Tworzenie zdrobnień i zgrubień

·         Tworzenie potocznych przenośni, porównań, uosobień - praca w grupach do polecenia nr 3

Poziom – PP

Standard – 5.1

 

 

 

    

 

     

 

 

 

 

 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl