[ Pobierz całość w formacie PDF ]

KLASA  III GIMNAZJUM.

 

TEMAT: BOGATE SŁOWNICTWO UŁATWIA ŻYCIE.

 

Cele lekcji:

Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:

 

-          rozumieć znaczenie słów: synonim, antonim, homonim, eufemizm, peryfraza;

-          rozpoznaje w/w rodzaje wyrazów w tekście;

-          umie zastosować w praktyce poznane wiadomości;

-          rozumie potrzebę wzbogacania słownictwa w codziennym życiu;

 

Metody:  pogadanka, ćwiczenia praktyczne, podająca;

 

Formy:  zbiorowa, indywidualna, zespołowa;

 

Środki dydaktyczne: 

-          karty pracy dla każdego ucznia

-          słowa piosenki A. Osieckiej „Ucz się polskiego”

-          płyta z nagraniem piosenki Osieckiej

-          słowniki: „Wyrazów bliskoznacznych”, „Słownik języka polskiego”

 

Przebieg lekcji:

 

Faza wstępna:

-          zapoznanie z tematem lekcji, poinformowanie o tym, że na lekcji będziemy zajmować się słownictwem, bawić się słowami i poznamy nazwy niektórych grup wyrazowych

 

Faza właściwa:

Uczniowie wykonują wraz z nauczycielem ćwiczenia i zapisują je do zeszytu (ilość przykładów uzależniona od poziomu klasy i zrozumienia problemu; pod każdym ćwiczeniem uczniowie zapisują na kolorowo nazwę grupy wyrazowej;)

 

1.      Wyraź to podobnie, ale inaczej brzmiącym wyrazem:

 

Przystojny chłopiec- urodziwy

                                  ładny

                                  cudowny          SĄ TO SYNONIMY (WYRAZY         

                                                           BLISKOZNACZNE)

Brzydki obraz- wstrętny

                         Szkaradny

                         Potworny

                         Ohydny

                          Szpetny

                          Obmierzły

                          Obrzydliwy

 

 

 

 

2.      Dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwnym:

 

Dobry – zły           wesoły – smutny

Czarny – biały        ładny – nieładny

Łagodny – ostry      talent – antytalent

Sympatyczny – antypatyczny                SĄ TO  ANTONIMY

 

3.Podaj różne znaczenia słowa :

 

zamek:                                          kopia:                   myszka:

-          w ubraniu ( suwak )               - odbitka                - gryzoń

-          w drzwiach                             - powielenie          - wyp. komputera

-          budynek                                  - dawna broń        

 

granat:

-          owoc

-          ekwipunek żołnierza              SĄ TO  HOMONIMY ( homo-taki sam, znaczenie inne)

 

3.      Wymyśl grzeczniejszy, delikatniejszy odpowiednik:

 

Leń: ten, co nie lubi pracować, urodzony w niedzielę

 

Sklep dla grubych: dla puszystych             

 

Łamaga: niezbyt zręczny

 

Niepełnosprawny: sprawny inaczej           SĄ TO EUFEMIZMY

 

4.      Wyraź to podobnie:

 

Jan Kochanowski-  poeta renesansowy, mistrz z Czarnolasu, twórca trenów, zbolały ojciec, renesansowy ziemianin, piewca myśli humanistycznej;

 

Telewizor-  szklany ekran, pożeracz czasu, okno na świat, domowe kino;

 

SĄ TO PERYFRAZY ( OMÓWIENIA )

 

-          rozdanie uczniom kart pracy i odczytanie z nich definicji poznanych wyrazów

-          wklejenie ich do zeszytów

-          wysłuchanie i wspólne zaśpiewanie piosenki A. Osieckiej „Ucz się polskiego”

 

-          ćwiczenia ustne w rozpoznawaniu synonimów, homonimów,....itd.

 

umrzeć- przenieść się na łono Abrahama  (eufemizm)

lekki- ciężki (antonim )

migrena- częste, silne bóle głowy (peryfraza )

interesujący- ciekawy (synonim )

myszka     (homonim )

piła       (homonim )

facet- pan (synonim )

kłamać – mijać się z prawdą ( eufemizm )

gładki- szorstki ( antonim )

 

-uczniowie samodzielnie lub parami rozwiązują test w karcie pracy (karta i odpowiedzi poniżej)

 

Faza końcowa:

- sprawdzenie i poprawienie (jeśli będzie trzeba )

- uczniowie zastanawiają się, gdzie i kiedy przydadzą im się wiadomości zdobyte na lekcji (wnioski )

 

-          można uczniom zasygnalizować o tym, że istnieją jeszcze:

archaizmy

homofony ( o jednakowym brzmieniu, ale różniące się pisownią i treścią, np.

                    MORZE- MOŻE            BUK- BÓG- BUG

Neologizmy ( wyrazy nowe, powstałe do nazwania rzeczy nowych )

Deminutiwum - zdrobnienie

Augmentatyw – zgrubienie

 

 

 

 

 

Załącznik 1.

KARTY PRACY

 

Antonimy-wyrazy przeciwstawne znaczeniowo

 

Synonimy-wyrazy bliskoznaczne, mają bardzo podobne znaczenie, choć brzmią i wyglądają inaczej

 

Homonimy-coś odwrotnego niż synonimy. Brzmią tak samo. Znaczą co innego.

 

Peryfraza (omówienie )- używa się jej po to, żeby się nie powtarzać

 

Eufemizmy- zastępcy brzydkich słów. To grzeczniejszy, delikatniejszy odpowiednik wyrazów, których treść mogłaby się wydać zbyt dosadna.

 

TEST

 

lZnajdź synonim słowa „morał”.l

a. pouczenie                            b. banał                            c. przestroga                            d. finał

 

lKtóre z podanych słów są homonimami?l

a. wiatr i wiatrak              b. róg ulicy i róg byka                            c. lekki-ciężki                            d. śmiały-odważny

 

lUtwórz antonimy do słów:llwojna .....................b. biedak .............c. zima ...............................d. mądrość ........................l

 

lCzy para wyrazów: krasnal wielkolud, to:l

a. synonimy                            b. antonimy                            c. homonimy                            d. żadne z wyżej wymienionych

 

lUtwórz:l

a. antonim do słowa olbrzymi ......................................               b. synonim do słowa olbrzymi ................................

c. antonim do słowa smutek .........................................              d. synonim do słowa smutek ...................................

 

lNapisz wyrazy o znaczeniu przeciwnym:llstarożytność ............................  b. monoteizm .......................  c. autokracja ........................  d. niż ..........l

 

lPodaj synonimy:llinfekcja .............................................                b. interwencja .................................... l

       c. kolaboracja ...........................................                d. koneser............................................

       e. konformistka .........................................                 f. spontaniczny ..................................

 

lPodaj 3 homonimy wyrazu ogniskol

-          ...........................................................................................................................................

-          ...........................................................................................................................................

-          ...........................................................................................................................................

 

lAltruizm- egoizm, to:l

a. synonim                            b. antonim              c. peryfraza              d. eufemizm

 

lSynonimem wyrazu anarchia jest:l

a. niezgodność              b. bezład              c. podpora              d. podobieństwo

 

lPary wyrazów: wesoły-smutny, mądry-głupi, czarny-biały, to:l

a. zdrobnienia              b. synonimy              c. wyr. przenośne              d. żadna z możliwości

 

lWyrazy: ostrość, jaskrawość, wyrazistość, przenikliwość, to:l

a. antonimy                            b. synonimy              c. wyr. pochodne                            d. wyr. wieloznaczne

 

 

Załącznik 2.

Odp. do testu:1a, 2b, 3a-pokój, 3b-bogacz, 3c-lato, 3d-głupota, 4b, 5a-malutki, 5b-wielki,potężny, 5c-radość, 5d-przygnębienie, 6a-współczesność, 6b-politeizm, 6c-demokracja, 6d-wyż, 7a-zakażenie, 7b-wtrącenie, 7c-współpraca z okupantem, 7d-znawca, 7e-przystosowująca się, 7f-żywiołowy, samorzutny, 8-domowe (ognisko), plastyczne, muzyczne (rodz. zajęć), źródło ciepła, 9b, 10b, 11d, 12b.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • xiaodongxi.keep.pl